In the post-modern society, characterized by a progressive erosion of the certainties on which Identity construction was traditionally based, it appears crucial to redefine oneself and to equip oneself for a more primary role in the choices one is called to make. The complex and articulated process that defines Self-concept structuring is also characterized by the influences exercised by the culture and the values that distinguish one’s own life context. The role of the values, as ideal benchmarks that guide a person’s life, are of great significance in the adolescence, a phase in which an individual acquires the competences and the necessary requisites to undertake particular responsibilities and to re-organize one’s Self. The data of our research, conducted with secondary school students, indicate a value orientation characterized by a substantial ambivalence, in part related to the planned dimension of the Self.
Nella società post-moderna, caratterizzata da una progressiva erosione delle certezze sulle quali tradizionalmente si fondava la costruzione dell’Identità, appare cruciale l’esigenza di ri-pensarsi e di attrezzare se stessi in funzione di un maggior protagonismo nelle scelte che si è chiamati a compiere. Il complesso e articolato processo che definisce la strutturazione del Self-concept si caratterizza anche per le influenze esercitate dalla cultura e dai valori che contraddistinguono il proprio contesto di vita. Il ruolo dei valori, come riferimenti ideali che guidano la vita di una persona, risulta di particolare rilevanza nell’età adolescenziale, fase nella quale l’individuo acquisisce le competenze e i requisiti necessari per assumere particolari responsabilità e riorganizzare il proprio Self. I dati della nostra ricerca, condotta con adolescenti in formazione, indicano un orientamento valoriale caratterizzato da una sostanziale ambivalenza, in parte correlata alla dimensione progettuale del Self.
Identità e valori nella società del cambiamento. Una ricerca con gli studenti delle secondarie superiori della Sicilia centro-orientale
LICCIARDELLO, Orazio;
2009-01-01
Abstract
In the post-modern society, characterized by a progressive erosion of the certainties on which Identity construction was traditionally based, it appears crucial to redefine oneself and to equip oneself for a more primary role in the choices one is called to make. The complex and articulated process that defines Self-concept structuring is also characterized by the influences exercised by the culture and the values that distinguish one’s own life context. The role of the values, as ideal benchmarks that guide a person’s life, are of great significance in the adolescence, a phase in which an individual acquires the competences and the necessary requisites to undertake particular responsibilities and to re-organize one’s Self. The data of our research, conducted with secondary school students, indicate a value orientation characterized by a substantial ambivalence, in part related to the planned dimension of the Self.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
IDENTITÀ E VALORI NELLA SOCIETÀ DEL CAMBIAMENTO UNA RICERCA.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
653.35 kB
Formato
Adobe PDF
|
653.35 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.