This article discusses the report which saw as protagonist the well-known tourist web-site TripAdvisor and the recently judical review of the TAR. The Administrative Court overturns the decision of Italian Antitrust Authority and undo the heavy penalty to be imposed on these, on the assumption that the presence of false reviews on the web-site will not affect the economic behavior of consumers-travelers. In this paper we revisit the relevant sections of the complex legal affair, moving from the Authority resolution will analyze the most interesting profiles of the TAR judgment. The two decisions are antithetical mirror guidelines diverging consumer protection and system enforcement of unfair trade practices; for these reasons this juridical analisys is supported by economic testing in order to examine to what extent the lack of controls can alter the quality of information and, therefore, the choices of travelers favoring the presence of false reviews. Through a simulation model to agents TripAvisor system’s replica, and interaction travelers-hotels without any control by the provider, we will be able to ascertain whether the alteration of hotel's popularity index depends on the Number of hotels in an area or, rather, by the number of reviews in the system. The analysis, ultimately, will gather suggestions for policy, defining the percentage of false reviews for each level of propensity to deception on the part of travelers.

La vicenda che ha avuto come protagonista la nota piattaforma turistica TripAdvisor si arricchisce ora dell’intervento del TAR. Il Tribunale amministrativo, ribalta il provvedimento dell’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato e annulla la pesante sanzione da questi inflitta, sul presupposto che la presenza di recensioni false nel sito non alteri il comportamento economico dei consumatori-viaggiatori. In questo lavoro ripercorreremo i passaggi rilevanti della complessa vicenda giuridica, muovendo dal provvedimento di condanna dell’Antitrust e analizzeremo i profili più interessanti della sentenza di annullamento del TAR. I due antitetici provvedimenti sono lo specchio di orientamenti divergenti in materia di tutela del consumatore e sistema di enforcement delle pratiche commerciali scorrette; anche per tali ragioni si è scelto di affiancare l’analisi giuridica a quella di tipo economico al fine di verificare in che misura l’assenza di controlli alteri la qualità dell’informazione e quindi le scelte dei viaggiatori, favorendo la presenza di recensioni false. Attraverso un modello di simulazione ad agenti, che riproduce il sistema TripAvisor e l’interazione viaggiatori-alberghi senza alcun controllo da parte del provider, si avrà modo di accertare se l’alterazione dell’indice di popolarità degli alberghi dipenda dal numero di alberghi presenti in un’area o, piuttosto, dal numero di recensioni presenti nel sistema. L’analisi, infine, consentirà di ottenere delle indicazioni di policy, definendo le percentuali di recensioni false per ogni livello di propensione all’inganno da parte dei viaggiatori

Antitrust versus TripAdvisor: secondo il TAR la recensione "falsa" va bene (Antitrust versus TripAdvisor: according to TAR review "false" goes well)

BONAVENTURA, LUIGI
;
LAZZARA, Maria Margherita
2015-01-01

Abstract

This article discusses the report which saw as protagonist the well-known tourist web-site TripAdvisor and the recently judical review of the TAR. The Administrative Court overturns the decision of Italian Antitrust Authority and undo the heavy penalty to be imposed on these, on the assumption that the presence of false reviews on the web-site will not affect the economic behavior of consumers-travelers. In this paper we revisit the relevant sections of the complex legal affair, moving from the Authority resolution will analyze the most interesting profiles of the TAR judgment. The two decisions are antithetical mirror guidelines diverging consumer protection and system enforcement of unfair trade practices; for these reasons this juridical analisys is supported by economic testing in order to examine to what extent the lack of controls can alter the quality of information and, therefore, the choices of travelers favoring the presence of false reviews. Through a simulation model to agents TripAvisor system’s replica, and interaction travelers-hotels without any control by the provider, we will be able to ascertain whether the alteration of hotel's popularity index depends on the Number of hotels in an area or, rather, by the number of reviews in the system. The analysis, ultimately, will gather suggestions for policy, defining the percentage of false reviews for each level of propensity to deception on the part of travelers.
2015
La vicenda che ha avuto come protagonista la nota piattaforma turistica TripAdvisor si arricchisce ora dell’intervento del TAR. Il Tribunale amministrativo, ribalta il provvedimento dell’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato e annulla la pesante sanzione da questi inflitta, sul presupposto che la presenza di recensioni false nel sito non alteri il comportamento economico dei consumatori-viaggiatori. In questo lavoro ripercorreremo i passaggi rilevanti della complessa vicenda giuridica, muovendo dal provvedimento di condanna dell’Antitrust e analizzeremo i profili più interessanti della sentenza di annullamento del TAR. I due antitetici provvedimenti sono lo specchio di orientamenti divergenti in materia di tutela del consumatore e sistema di enforcement delle pratiche commerciali scorrette; anche per tali ragioni si è scelto di affiancare l’analisi giuridica a quella di tipo economico al fine di verificare in che misura l’assenza di controlli alteri la qualità dell’informazione e quindi le scelte dei viaggiatori, favorendo la presenza di recensioni false. Attraverso un modello di simulazione ad agenti, che riproduce il sistema TripAvisor e l’interazione viaggiatori-alberghi senza alcun controllo da parte del provider, si avrà modo di accertare se l’alterazione dell’indice di popolarità degli alberghi dipenda dal numero di alberghi presenti in un’area o, piuttosto, dal numero di recensioni presenti nel sistema. L’analisi, infine, consentirà di ottenere delle indicazioni di policy, definendo le percentuali di recensioni false per ogni livello di propensione all’inganno da parte dei viaggiatori
recensioni turistiche; tripadvisor; antitrust
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/28263
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