The Burckhardt’s theory about Constantine as a representative of his time acquires new life. C. Giuffrida points out that the basis of the emperor’s and his subjects’ faith was the ancient cultural tradition of oriental origin which came into contact, through the complex phenomena of acculturation, with the innovative Christian religion, where ethnic religions found the right answer to their soteriological expectations. Such a phenomenon allowed the Emperor to organize a semiotic of power, where the symbolism of light had an Augustan aura, but also to confer a new meaning to Apollonism and Mithraism. This indicated, despite the cautious constantinian centralism, an eastward turning. In other words, the rise to power of Constantine was marked by a lux which always ab oriente vēnit.

La teoria burckhardtiana su Costantino come rappresentante del suo tempo acquisisce nuova vita. C. Giuffrida sottolinea come base della fede dell’imperatore e dei suoi sudditi fosse l’antica tradizione culturale di origine orientale, che entrò in rapporto, tramite i complessi fenomeni di acculturazione, con la innovativa religione cristiana, in cui le “religioni etniche” trovarono giusta risposta alle loro attese soteriologiche. Un tale fenomeno consentì all’imperatore di organizzare una semiotica del potere in cui la simbologia della luce avesse un colorito augusteo, ma anche conferì accenti completamente nuovi ad apollonismo e mitraismo. Essi segnalarono, nonostante il cauto centralismo costantiniano, una svolta verso Est. In altre parole, l’ascesa al potere di Costantino fu segnata da una lux che sempre ab oriente vēnit.

Ab oriente lux: gli inizi di una 'splendida' carriera

GIUFFRIDA, Claudia
2017-01-01

Abstract

The Burckhardt’s theory about Constantine as a representative of his time acquires new life. C. Giuffrida points out that the basis of the emperor’s and his subjects’ faith was the ancient cultural tradition of oriental origin which came into contact, through the complex phenomena of acculturation, with the innovative Christian religion, where ethnic religions found the right answer to their soteriological expectations. Such a phenomenon allowed the Emperor to organize a semiotic of power, where the symbolism of light had an Augustan aura, but also to confer a new meaning to Apollonism and Mithraism. This indicated, despite the cautious constantinian centralism, an eastward turning. In other words, the rise to power of Constantine was marked by a lux which always ab oriente vēnit.
2017
978-88-99168-23-0
La teoria burckhardtiana su Costantino come rappresentante del suo tempo acquisisce nuova vita. C. Giuffrida sottolinea come base della fede dell’imperatore e dei suoi sudditi fosse l’antica tradizione culturale di origine orientale, che entrò in rapporto, tramite i complessi fenomeni di acculturazione, con la innovativa religione cristiana, in cui le “religioni etniche” trovarono giusta risposta alle loro attese soteriologiche. Un tale fenomeno consentì all’imperatore di organizzare una semiotica del potere in cui la simbologia della luce avesse un colorito augusteo, ma anche conferì accenti completamente nuovi ad apollonismo e mitraismo. Essi segnalarono, nonostante il cauto centralismo costantiniano, una svolta verso Est. In altre parole, l’ascesa al potere di Costantino fu segnata da una lux che sempre ab oriente vēnit.
Constantine, Semiotics, Augustus, Sol, Cross
Costantino, Semiotica, Augustus, Sol, Croce
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/300058
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