In the field of training processes, the quality of the experience of time is a decisive factor. The temporal direction in which any change in education is to be promoted is not that of the tyranny of urgency – the linear, logical, sequential flow of Krónos; rather, it is that of Kairós – the right time, in due course, a point of intersection between existential reality and planning, which enhances every authentic and irreducible aspect of human unique- ness. The aim of the essay is to open up a debate on this radical and fundamental, but often neglected subject of time, in order to investigate the relationship between training, care, and giving.

Sul terreno dei processi formativi la qualità dell’esperienza del tempo è fattore deci- sivo. La direttrice temporale entro cui promuovere qualsiasi cambiamento in educazione non è quella della tirannia dell’urgenza, dell’immanente necessità, dell’emergenza, dello scorrere lineare, logico, sequenziale del Krónos ma è quella del Kairós, “momento opportuno”, “tempo debito”, punto di intersezione tra realtà esistenziale e progetto, che pone in valore ogni autentica e irriducibile singolarità umana. Il saggio propone una riflessione su una tematica radicale e fondativa, spesso poco frequentata, per percorrere i sentieri della formatività nella relazione con il tempo, il dono, la cura.

Poetica del tempo educativo

G. D'Aprile
2018-01-01

Abstract

In the field of training processes, the quality of the experience of time is a decisive factor. The temporal direction in which any change in education is to be promoted is not that of the tyranny of urgency – the linear, logical, sequential flow of Krónos; rather, it is that of Kairós – the right time, in due course, a point of intersection between existential reality and planning, which enhances every authentic and irreducible aspect of human unique- ness. The aim of the essay is to open up a debate on this radical and fundamental, but often neglected subject of time, in order to investigate the relationship between training, care, and giving.
2018
Sul terreno dei processi formativi la qualità dell’esperienza del tempo è fattore deci- sivo. La direttrice temporale entro cui promuovere qualsiasi cambiamento in educazione non è quella della tirannia dell’urgenza, dell’immanente necessità, dell’emergenza, dello scorrere lineare, logico, sequenziale del Krónos ma è quella del Kairós, “momento opportuno”, “tempo debito”, punto di intersezione tra realtà esistenziale e progetto, che pone in valore ogni autentica e irriducibile singolarità umana. Il saggio propone una riflessione su una tematica radicale e fondativa, spesso poco frequentata, per percorrere i sentieri della formatività nella relazione con il tempo, il dono, la cura.
Tempo, Kairós, Cura, Educazione, Dono
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/359411
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