Descartes considers medicine and ethics as two disciplines connected by the achievement – each with different means and methods – of a common goal: psychophysical health, both as a value in itself and as an essential con-dition to experience happiness in this world. Indeed, if man is not an “animal machine”, but a “human mixtu-re” of soul and body, then it has to be recognised the medicine and ethics both target the integrity of this com-posé humain: one seeing the body linked to the mind, the other looking at the mind linker to the body. In line with the contribution on the machine animale, Descartes had attempted to develop an anti-animist medicine based on the principles of animal mechanics; however, if it is true that everything can be explained mechanistically in the body, it is also true that mechanistic principles cannot explain the entirety of the composé humain, i.e. the indi-vidual made of soul and body. Thus the necessity to move from a medicine purely based on physics to a medicine based on a substantial mixtu-re; therefore, from the absolute physical mechanism to psychophysical teleology. On these conditions Descartes develops a specific concept of nature based on two ideas: on one hand, he looks at Hippocrates regarding the concept of nature seen as a healer of illness; on the other, opens the door to various intuitions of natural medi-cine that suggests that man should look at nature for remedies to his problems.

Descartes considera la medicina e la morale come due discipline accomunate dal conseguimento – ciascuna con mezzi e metodi propri – di un fine comune: la salute psicofisica sia come valore in sé, sia come indispensabile premessa per cogliere la felicità in questo mondo. Infatti, se l’uomo non è una “macchina animale”, ma un “composto umano” di anima e di corpo, allora bisogna riconoscere che la medicina e la morale mirano entram-be all’integrità di questo composé humain: l’una guardando al corpo unito alla mente, l’altra alla mente unita al corpo. Sulla scia degli studi condotti sulla machine animale, Descartes aveva tentato di elaborare una medi-cina anti-animista fondata sui princìpi della meccanica animale; ma, se è vero che tutto si spiega meccanicisti-camente nell’organismo, è anche vero però che i princìpi meccanicistici non sono in grado di spiegare la tota-lità del composé humain, ossia dell’individuo composto di anima e corpo. Da qui la necessità di passare da una medicina basata sulla fisica pura ad una medicina basata sul composto sostanziale, e quindi dall’assoluto mec-canicismo fisico al teleologismo psicofisico. Su queste premesse Descartes elabora un particolare concetto di na-tura su una duplice direttrice di pensiero: da un canto, egli si riallaccia a Ippocrate in merito alla natura inte-sa come medico delle malattie; dall’altro, apre la strada a certe suggestioni sulla medicina naturale, che invita l’uomo ad ascoltare la natura, quale fonte di rimedi ai suoi mali.

Medicina e morale in Descartes

Maria Vita Romeo
2017-01-01

Abstract

Descartes considers medicine and ethics as two disciplines connected by the achievement – each with different means and methods – of a common goal: psychophysical health, both as a value in itself and as an essential con-dition to experience happiness in this world. Indeed, if man is not an “animal machine”, but a “human mixtu-re” of soul and body, then it has to be recognised the medicine and ethics both target the integrity of this com-posé humain: one seeing the body linked to the mind, the other looking at the mind linker to the body. In line with the contribution on the machine animale, Descartes had attempted to develop an anti-animist medicine based on the principles of animal mechanics; however, if it is true that everything can be explained mechanistically in the body, it is also true that mechanistic principles cannot explain the entirety of the composé humain, i.e. the indi-vidual made of soul and body. Thus the necessity to move from a medicine purely based on physics to a medicine based on a substantial mixtu-re; therefore, from the absolute physical mechanism to psychophysical teleology. On these conditions Descartes develops a specific concept of nature based on two ideas: on one hand, he looks at Hippocrates regarding the concept of nature seen as a healer of illness; on the other, opens the door to various intuitions of natural medi-cine that suggests that man should look at nature for remedies to his problems.
2017
Descartes considera la medicina e la morale come due discipline accomunate dal conseguimento – ciascuna con mezzi e metodi propri – di un fine comune: la salute psicofisica sia come valore in sé, sia come indispensabile premessa per cogliere la felicità in questo mondo. Infatti, se l’uomo non è una “macchina animale”, ma un “composto umano” di anima e di corpo, allora bisogna riconoscere che la medicina e la morale mirano entram-be all’integrità di questo composé humain: l’una guardando al corpo unito alla mente, l’altra alla mente unita al corpo. Sulla scia degli studi condotti sulla machine animale, Descartes aveva tentato di elaborare una medi-cina anti-animista fondata sui princìpi della meccanica animale; ma, se è vero che tutto si spiega meccanicisti-camente nell’organismo, è anche vero però che i princìpi meccanicistici non sono in grado di spiegare la tota-lità del composé humain, ossia dell’individuo composto di anima e corpo. Da qui la necessità di passare da una medicina basata sulla fisica pura ad una medicina basata sul composto sostanziale, e quindi dall’assoluto mec-canicismo fisico al teleologismo psicofisico. Su queste premesse Descartes elabora un particolare concetto di na-tura su una duplice direttrice di pensiero: da un canto, egli si riallaccia a Ippocrate in merito alla natura inte-sa come medico delle malattie; dall’altro, apre la strada a certe suggestioni sulla medicina naturale, che invita l’uomo ad ascoltare la natura, quale fonte di rimedi ai suoi mali.
Medicina, malattia, morale, Descartes, coscienza
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/370287
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