Digitization, interconnection and new technologies are influencing the choices of travellers in the tourism field. In fact, the use of the technology in everyday activities has made easier the contact with any sort of information and, therefore, the use of several services, including the tourist ones. The contribution is centred on the use of digital innovations for the enhancement of the thermal tourism. After an introduction about the diffusion of digital innovations in Italy, the contribution focuses on a qualitative analysis of a case study of the smart tourism «Terme dell’Emilia Romagna» to investigate the features of the apps for smartphones and tablets that allow the virtual reproduction of the thermal paths, analysing the potentialities, the attractions and the criticalities. The virtual space helps to fascinate users in an experiential enjoyment and interest them in the contents of the spa services offered, in a sort of focused multimedia exhibition. The technology application has the potential to significantly improve the interaction between enterprises and consumers in the thermal tourism.

Digitalizzazione, interconnessione e nuove tecnologie sono elementi che influenzano le scelte dei viaggiatori in ambito turistico. Infatti l’affermarsi della tecnologia nelle attività quotidiane permette con facilità la conoscenza e quindi la fruizione di servizi, ivi compresi quelli turistici. Il contributo è centrato sull’utilizzo delle applicazioni tecnologiche per la valorizzazione del turismo termale. Dopo un’introduzione sulla diffusione delle innovazioni digitali in Italia, il contributo si focalizza su un’analisi qualitativa di un caso studio di smart tourism «Terme dell’Emilia Romagna» per indagare le caratteristiche delle applicazioni per smartphones e tablets che consentono la riproduzione virtuale di percorsi termali, analizzando le potenzialità, le attrazioni e le criticità. Lo spazio virtuale creato aiuta ad affascinare gli utenti in una fruizione esperien- ziale e ad interessarli ai contenuti dei servizi termali offerti, in una sorta di mostra multimediale focalizzata. L’uso della tecnologia assume un ruolo strategico nell’interazione tra imprese e fruitori nel turismo termale.

Smart wellness. Esplorando le innovazioni digitali

Donatella Stefania Privitera
2019-01-01

Abstract

Digitization, interconnection and new technologies are influencing the choices of travellers in the tourism field. In fact, the use of the technology in everyday activities has made easier the contact with any sort of information and, therefore, the use of several services, including the tourist ones. The contribution is centred on the use of digital innovations for the enhancement of the thermal tourism. After an introduction about the diffusion of digital innovations in Italy, the contribution focuses on a qualitative analysis of a case study of the smart tourism «Terme dell’Emilia Romagna» to investigate the features of the apps for smartphones and tablets that allow the virtual reproduction of the thermal paths, analysing the potentialities, the attractions and the criticalities. The virtual space helps to fascinate users in an experiential enjoyment and interest them in the contents of the spa services offered, in a sort of focused multimedia exhibition. The technology application has the potential to significantly improve the interaction between enterprises and consumers in the thermal tourism.
2019
Digitalizzazione, interconnessione e nuove tecnologie sono elementi che influenzano le scelte dei viaggiatori in ambito turistico. Infatti l’affermarsi della tecnologia nelle attività quotidiane permette con facilità la conoscenza e quindi la fruizione di servizi, ivi compresi quelli turistici. Il contributo è centrato sull’utilizzo delle applicazioni tecnologiche per la valorizzazione del turismo termale. Dopo un’introduzione sulla diffusione delle innovazioni digitali in Italia, il contributo si focalizza su un’analisi qualitativa di un caso studio di smart tourism «Terme dell’Emilia Romagna» per indagare le caratteristiche delle applicazioni per smartphones e tablets che consentono la riproduzione virtuale di percorsi termali, analizzando le potenzialità, le attrazioni e le criticità. Lo spazio virtuale creato aiuta ad affascinare gli utenti in una fruizione esperien- ziale e ad interessarli ai contenuti dei servizi termali offerti, in una sorta di mostra multimediale focalizzata. L’uso della tecnologia assume un ruolo strategico nell’interazione tra imprese e fruitori nel turismo termale.
turismo termale, Emilia-Romagna, piattaforme online
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