The wine routes are linked to tourists' demand for better quality and their interest in knowing places’ food and traditional cuisine. This work analyses Etna wine route as a structured network of public and private entities whose aim is to promote a quality wine producing area. The aim of this research is to study how Etna wine route contributes to local development. In particular, we tried to exemplify the system's involvements and dependences among the players in order to evaluate the strategic elements for this enterprise’s success. Furthermore, an assessment of the route's potential to promote wine and territory has been made through a set of indicators, taking into consideration that recent theories do not limit development to economic growth. Local development also involves its contribution to lead to a sustainable development, that concerns the effects on environmental and human capital. The second part of the work carries out a comparative analysis with Franciacorta wine route, one of the most effective and productive in Italy. The comparison has been made through a model based on three indexes that synthetically measure economic, human, and natural sustainability. Questionnaires have been conducted with a sample of Etna wine route representatives, wine producers, farm holidays businesses, hotels, local public entities and also involved stakeholders. The same questionnaire has also been emailed to a sample of Franciacorta wine route firms.

La nascita delle Strade del vino è legata al diffondersi di una forte tendenza della domanda turi-stica, collegata alla ricerca di una maggiore qualità e ad un accresciuto interesse per i cibi e la cucina tradizionale. Il presente studio analizza il contributo allo sviluppo locale della Strada del vino dell’Etna, intesa come network strutturato che unisce attori pubblici e privati della provincia di Catania con il comune obiettivo di promuovere un territorio a vocazione vitivinicola. In particolare si è cercato di rappresentare il sistema delle implicazioni e delle dipendenze tra attori, per valutare gli elementi strategicamente significativi per l’affermazione di questa iniziativa. Inoltre, attraverso una serie di indicatori specifici, si è rappresentato il potenziale della Strada del vino rispetto alla complessa capacità di produrre crescita economica con la promozione del prodotto vinicolo e del territorio, valutando il contributo che ne può scaturire per la sostenibilità ambientale e la promozione della sostenibilità sociale, con l’accrescimento delle capacità o lo sviluppo del capitale sociale. È stato inoltre realizzato un confronto con la Strada del vino Franciacorta, una delle più produttive ed efficaci in Italia.

Le strade del vino come strumento di sviluppo sostenibile dei territori

RIZZO, MARCELLA;
2013-01-01

Abstract

The wine routes are linked to tourists' demand for better quality and their interest in knowing places’ food and traditional cuisine. This work analyses Etna wine route as a structured network of public and private entities whose aim is to promote a quality wine producing area. The aim of this research is to study how Etna wine route contributes to local development. In particular, we tried to exemplify the system's involvements and dependences among the players in order to evaluate the strategic elements for this enterprise’s success. Furthermore, an assessment of the route's potential to promote wine and territory has been made through a set of indicators, taking into consideration that recent theories do not limit development to economic growth. Local development also involves its contribution to lead to a sustainable development, that concerns the effects on environmental and human capital. The second part of the work carries out a comparative analysis with Franciacorta wine route, one of the most effective and productive in Italy. The comparison has been made through a model based on three indexes that synthetically measure economic, human, and natural sustainability. Questionnaires have been conducted with a sample of Etna wine route representatives, wine producers, farm holidays businesses, hotels, local public entities and also involved stakeholders. The same questionnaire has also been emailed to a sample of Franciacorta wine route firms.
2013
978-88-386-6844-9
La nascita delle Strade del vino è legata al diffondersi di una forte tendenza della domanda turi-stica, collegata alla ricerca di una maggiore qualità e ad un accresciuto interesse per i cibi e la cucina tradizionale. Il presente studio analizza il contributo allo sviluppo locale della Strada del vino dell’Etna, intesa come network strutturato che unisce attori pubblici e privati della provincia di Catania con il comune obiettivo di promuovere un territorio a vocazione vitivinicola. In particolare si è cercato di rappresentare il sistema delle implicazioni e delle dipendenze tra attori, per valutare gli elementi strategicamente significativi per l’affermazione di questa iniziativa. Inoltre, attraverso una serie di indicatori specifici, si è rappresentato il potenziale della Strada del vino rispetto alla complessa capacità di produrre crescita economica con la promozione del prodotto vinicolo e del territorio, valutando il contributo che ne può scaturire per la sostenibilità ambientale e la promozione della sostenibilità sociale, con l’accrescimento delle capacità o lo sviluppo del capitale sociale. È stato inoltre realizzato un confronto con la Strada del vino Franciacorta, una delle più produttive ed efficaci in Italia.
sustainable tourism; wine and food tourism; local development
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
McGraw-Hill.pdf

solo gestori archivio

Licenza: Non specificato
Dimensione 4.26 MB
Formato Adobe PDF
4.26 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/67827
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact