Market response to technology innovation represents an explanatory variable of the relationship between innovation and competitive dynamics. Our objective is analysing the factors able to influence the adoption by both industrial and final consumer of a technological innovation related to some kind of goods for which the purchase could be considered problematic. The paper focuses on the analysis of conditions and factors which, interacting between each other, determine the costs and benefits from which evaluation originates the decision to adopt or not the innovation. The main hypothesis is that such conditions and factors may differently influence the market decision process. Our propositions are tested though a case study regarding the adoption of the VHS technology.
La risposta del mercato all’innovazione tecnologica rappresenta una variabile esplicativa della relazione esistente tra innovazione e dinamiche competitive. Il presente contributo ha come obiettivo l’analisi degli elementi in grado di influenzare l’adozione, da parte di clienti industriali e finali, di una innovazione tecnologica relativa a beni per i quali l’acquisto è di tipo problematico. Lo studio si sviluppa attraverso l’individuazione delle condizioni e dei fattori che, interagendo tra loro, determinano l’insieme dei costi e dei benefici dalla cui valutazione deriva la decisione di adottare o non adottare l’innovazione. L’ipotesi di fondo è che, sebbene le condizioni e i fattori in grado di incidere sulla risposta del mercato siano comuni a clienti industriali e finali, tuttavia possono influire in modo differente sulle decisioni di tali soggetti. Il percorso di analisi svolto nel lavoro trova conferma nelle dinamiche dell’adozione della tecnologia VHS , così come emerge dal case study riportato.
LA RISPOSTA DEL MERCATO ALL'INNOVAZIONE TECNOLOGICA
GIACCONE, SONIA CATERINA;D'ALLURA, GIORGIA MARIA
2005-01-01
Abstract
Market response to technology innovation represents an explanatory variable of the relationship between innovation and competitive dynamics. Our objective is analysing the factors able to influence the adoption by both industrial and final consumer of a technological innovation related to some kind of goods for which the purchase could be considered problematic. The paper focuses on the analysis of conditions and factors which, interacting between each other, determine the costs and benefits from which evaluation originates the decision to adopt or not the innovation. The main hypothesis is that such conditions and factors may differently influence the market decision process. Our propositions are tested though a case study regarding the adoption of the VHS technology.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
sinergie giaccone dallura 2005.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.49 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.49 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.