The music composed for two violins and cello by Pierre Baillot, and published during his lifetime, amounts to 15 Trios in five books (over four opus number), plus some Airs Variés on famous themes by Handel, Paisiello, Gretry. It allows to shed light on the substantial repertoire for such an ensemble and its features about 1800 and later. In radicalizing and turning in a whole soloistic art the predominance (yet showed in the baroque Trio-Sonata from 1740) of the first violin on the other two instruments, the Trio with two violins becomes – with some exceptions – at the end of the XVIII century a brillant genre, that is actually virtuoso-like, in spite of its chamber shape. It has been therefore cultivated by virtuoso-violinist composers, and gained quite a success starting from the Parisian environment (where referential is the appearance of Viotti’s Trios) and influencing also abroad a brillant declination of so-called trio concertant. Released between 1800 (op. 1, Paris, Momigny) and the third decade of XIX century (op. 39, Lyon, Arnaud), Baillot’s Trio for two violins and cello clearly reflect the virtuoso-like shape, by widely confining second violin and cello to an accompaniment function (unlike their role in a common viola-Trio) made of ordinary figures, and mostly choosing the three-movements cycle typical in a Concerto. Episodic exceptions in voice leading (concentrated in the Trois Trios op. IX, 1805, the opus that seems to do the highest compositional efforts towards organic form and expressively powerful chamber music) don’t contradict the whole images of this Baillot’s production. Such features seemingly disagree with Baillot’s role in divulgating the more ‘dialogical’ chamber music of his time, and contributing to the knowledge (and the adoption as a model) of Haydn, Mozart, Onslow and Beethoven’s chamber works. Actually, the brillants string-trio-works (more numerous than string quartets, in Baillot’s catalogue of works) appear like ‘visit-card’ that every virtuoso-composer had to have at own disposal besides the Concertos. This may be the reason why Baillot’s Trios (that the author played, aside with similar Trios by Viotti, at his famous 1814-begun Séances de Quatour) looks like a compromise, on a formal level, between Concertos and Sonata-like chamber genres, towards whose main principles they remain respectful anyway. Baillot’s Trios have been analyzed and discussed in the context of analogue or bordering works by coeval composers (above all Viotti and Kreutzer, but also Bruni, Fiorillo, Polledro, Libon, Janiewicz a.o.), as well as of some traced documental evidences.

La produzione per 2 violini e violoncello composta e pubblicata a stampa da Pierre Baillot, ammontante a cinque libri (in quattro numeri d’opus) per un totale di 15 Trii, più alcuni Airs Variés (su melodie celebri di Haendel, Paisiello, Gretry…), permette di gettare luce sul non esiguo repertorio per questo organico e sulle sue caratteristiche all’altezza del 1800 e dei decenni seguenti. Radicalizzando e volgendo in chiave solistica la preminenza del violino primo sugli altri due strumenti palesatasi già nella tardissima Sonata a tre trans-barocca a partire dagli anni ’40 del Settecento, il Trio con due violini diventa a fine secolo – pur con varie eccezioni – un genere perlopiù brillant, ovvero virtuosistico a tutti gli effetti, nonostante la formula cameristica. Praticato perciò di preferenza da compositori-virtuosi del violino, avrebbe conosciuto una certa fortuna a partire dal contesto parigino (nel quale il primo riferimento è l’apparizione dei Trii di Viotti), influenzando anche altrove una declinazione brillante del trio concertant. Stampati tra il 1800 (op. 1, Paris, Momigny) e il terzo decennio dell’Ottocento (op. 39, Lyon, Arnaud), i Trii per due violini e violoncello di Baillot rispecchiano molto nitidamente la soluzione virtuosistica, relegando a lungo (a differenza di quanto accade in genere in un comune trio con viola) gli altri due strumenti a mera funzione di accompagnamento – su figure neutre – e scegliendo di preferenza la disposizione in tre tempi del concerto classico; episodiche eccezioni alla condotta delle parti, concentrate in prevalenza nei Trois Trios op. IX (1805, un opus che sembra voler spingere verso una mediazione con la musica da camera più organica ed espressivamente consistente), non smentiscono l’immagine complessiva di questa produzione. Tale soluzione sembra contraddittoria col ruolo che Baillot ebbe nel divulgare la produzione cameristica più ‘dialogica’ del suo tempo, contribuendo all’adozione di Haydn, Mozart, Onslow e Beethoven quali modelli cameristici: in realtà, i lavori brillants per trio (peraltro ampiamente maggioritari, nel catalogo di Baillot, sui quartetti, e proposti dal musicista nelle sue Séances de Quatuors iniziate nel 1814) paiono ‘biglietti da visita’ di cui ogni compositore-virtuoso doveva disporre accanto ai propri Concerts, rispetto ai quali – anche sul piano della forma – i Trii si pongono come compromesso tuttavia ossequioso ad alcuni principi formali dei generi cameristici. La produzione del Baillot verrà analizzata e collocata in relazione a quella analoga o limitrofa di altri autori coevi (Viotti e Kreutzer, soprattutto, nonché Bruni, Fiorillo, Libon, Janiewicz, Polledro etc.), nonché alle testimonianze documentarie recuperabili.

Un solismo da camera: Baillot e il trio brillant parigino nell’editoria musicale d’inizio secolo xix

MASTROPIETRO, ALESSANDRO
2015-01-01

Abstract

The music composed for two violins and cello by Pierre Baillot, and published during his lifetime, amounts to 15 Trios in five books (over four opus number), plus some Airs Variés on famous themes by Handel, Paisiello, Gretry. It allows to shed light on the substantial repertoire for such an ensemble and its features about 1800 and later. In radicalizing and turning in a whole soloistic art the predominance (yet showed in the baroque Trio-Sonata from 1740) of the first violin on the other two instruments, the Trio with two violins becomes – with some exceptions – at the end of the XVIII century a brillant genre, that is actually virtuoso-like, in spite of its chamber shape. It has been therefore cultivated by virtuoso-violinist composers, and gained quite a success starting from the Parisian environment (where referential is the appearance of Viotti’s Trios) and influencing also abroad a brillant declination of so-called trio concertant. Released between 1800 (op. 1, Paris, Momigny) and the third decade of XIX century (op. 39, Lyon, Arnaud), Baillot’s Trio for two violins and cello clearly reflect the virtuoso-like shape, by widely confining second violin and cello to an accompaniment function (unlike their role in a common viola-Trio) made of ordinary figures, and mostly choosing the three-movements cycle typical in a Concerto. Episodic exceptions in voice leading (concentrated in the Trois Trios op. IX, 1805, the opus that seems to do the highest compositional efforts towards organic form and expressively powerful chamber music) don’t contradict the whole images of this Baillot’s production. Such features seemingly disagree with Baillot’s role in divulgating the more ‘dialogical’ chamber music of his time, and contributing to the knowledge (and the adoption as a model) of Haydn, Mozart, Onslow and Beethoven’s chamber works. Actually, the brillants string-trio-works (more numerous than string quartets, in Baillot’s catalogue of works) appear like ‘visit-card’ that every virtuoso-composer had to have at own disposal besides the Concertos. This may be the reason why Baillot’s Trios (that the author played, aside with similar Trios by Viotti, at his famous 1814-begun Séances de Quatour) looks like a compromise, on a formal level, between Concertos and Sonata-like chamber genres, towards whose main principles they remain respectful anyway. Baillot’s Trios have been analyzed and discussed in the context of analogue or bordering works by coeval composers (above all Viotti and Kreutzer, but also Bruni, Fiorillo, Polledro, Libon, Janiewicz a.o.), as well as of some traced documental evidences.
2015
978-2-503-55535-5
La produzione per 2 violini e violoncello composta e pubblicata a stampa da Pierre Baillot, ammontante a cinque libri (in quattro numeri d’opus) per un totale di 15 Trii, più alcuni Airs Variés (su melodie celebri di Haendel, Paisiello, Gretry…), permette di gettare luce sul non esiguo repertorio per questo organico e sulle sue caratteristiche all’altezza del 1800 e dei decenni seguenti. Radicalizzando e volgendo in chiave solistica la preminenza del violino primo sugli altri due strumenti palesatasi già nella tardissima Sonata a tre trans-barocca a partire dagli anni ’40 del Settecento, il Trio con due violini diventa a fine secolo – pur con varie eccezioni – un genere perlopiù brillant, ovvero virtuosistico a tutti gli effetti, nonostante la formula cameristica. Praticato perciò di preferenza da compositori-virtuosi del violino, avrebbe conosciuto una certa fortuna a partire dal contesto parigino (nel quale il primo riferimento è l’apparizione dei Trii di Viotti), influenzando anche altrove una declinazione brillante del trio concertant. Stampati tra il 1800 (op. 1, Paris, Momigny) e il terzo decennio dell’Ottocento (op. 39, Lyon, Arnaud), i Trii per due violini e violoncello di Baillot rispecchiano molto nitidamente la soluzione virtuosistica, relegando a lungo (a differenza di quanto accade in genere in un comune trio con viola) gli altri due strumenti a mera funzione di accompagnamento – su figure neutre – e scegliendo di preferenza la disposizione in tre tempi del concerto classico; episodiche eccezioni alla condotta delle parti, concentrate in prevalenza nei Trois Trios op. IX (1805, un opus che sembra voler spingere verso una mediazione con la musica da camera più organica ed espressivamente consistente), non smentiscono l’immagine complessiva di questa produzione. Tale soluzione sembra contraddittoria col ruolo che Baillot ebbe nel divulgare la produzione cameristica più ‘dialogica’ del suo tempo, contribuendo all’adozione di Haydn, Mozart, Onslow e Beethoven quali modelli cameristici: in realtà, i lavori brillants per trio (peraltro ampiamente maggioritari, nel catalogo di Baillot, sui quartetti, e proposti dal musicista nelle sue Séances de Quatuors iniziate nel 1814) paiono ‘biglietti da visita’ di cui ogni compositore-virtuoso doveva disporre accanto ai propri Concerts, rispetto ai quali – anche sul piano della forma – i Trii si pongono come compromesso tuttavia ossequioso ad alcuni principi formali dei generi cameristici. La produzione del Baillot verrà analizzata e collocata in relazione a quella analoga o limitrofa di altri autori coevi (Viotti e Kreutzer, soprattutto, nonché Bruni, Fiorillo, Libon, Janiewicz, Polledro etc.), nonché alle testimonianze documentarie recuperabili.
String Trio, Virtuosity, Violin, Music Printing, Sonata-Form
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/77400
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