Freud and the Great Greece Metamorphoses of the 'exotic' journey between ancient and modern imaginary Sigmund Freud was gnawed by the “worm of the journey”, especially by the desire of visiting Rome. A close relationship of interdependence exists indeed between Freud's love for Italy and the discovery of psychoanalysis. Italy was, for the first analyst, the Other Scene where to represent his Oedipal story in a phantasmal way: a true love story punctuated with about twenty trips. Freud will go to Italy in order to follow an almost compulsive itinerary, to look for the trace of his paternal identifications (in the Hannibal and Goethe’s wake, among others), and especially to seek the place and the images of a mysterious femininity that will take him to the ecstatic contemplation, not only of many Venus and Madonnas of the great Italian masters, but also of the most humble archaic Sicilian statues. It is important to keep in mind that the southern stages of these journeys are not less meaningful than the Roman ones, if Freud felt a no longer to be extended need of a stage in Sicily before a last passage through Rome in 1913. After he visited the ruins of Pompei and Paestum in 1902, that certainly stimulated his interest in Jensen’s Gradiva, Freud will go to Sicily in 1910, accompanied by Sandor Ferenczi. This journey was stormy for the young disciple who implored the love of a Maître who, mindful of his old passion for Fliess, drastically declined. But what was Freud looking for in Sicily: at Palermo, Castelvetrano, Syracuse?

Sigmund Freud è stato roso dal “verme del viaggio”, specialmente dal desiderio di visitare Roma. Tra l’amore di Freud per l’Italia e la scoperta della psicoanalisi vige uno stretto rapporto di interdipendenza. L’Italia fu, per il primo analista, l’Altra Scena sulla quale rappresentare fantasmaticamente la sua vicenda edipica: un’autentica storia d’amore contrappuntata da una ventina di viaggi. Ciò che Freud andrà a cercare in Italia seguendo un itinerario quasi compulsivo è, da un lato, la traccia delle sue identificazioni paterne (sulla scia di Annibale e di Goethe tra gli altri), dall’altro il luogo e le immagini di una enigmatica femminilità che lo porterà alla contemplazione estatica non solo delle Veneri e delle Madonne dei grandi maestri italiani, ma anche delle più dimesse statuine arcaiche sicule. Importa infatti ricordare che le tappe meridionali di questi viaggi non sono meno investite rispetto a quelle romane, se Freud sentì il bisogno non più prorogabile di una puntata in Sicilia prima di un ultimo passaggio per Roma nel 1913. L’esplorazione del continente femminile viene spinta così fino al luogo più profondo e più remoto dello Stivale. Dopo le rovine di Pompei e Paestum visitate nel 1902 e che sicuramente stimolano l’interesse per la Gradiva, Freud si spingerà nel 1910 in Sicilia, accompagnato da Sándor Ferenczi. Ma Freud cosa cercava in Sicilia: a Palermo, Castelvetrano, Siracusa?

I viaggi di Freud in Sicilia e in Magna Grecia

GALVAGNO, Rosalba
2010-01-01

Abstract

Freud and the Great Greece Metamorphoses of the 'exotic' journey between ancient and modern imaginary Sigmund Freud was gnawed by the “worm of the journey”, especially by the desire of visiting Rome. A close relationship of interdependence exists indeed between Freud's love for Italy and the discovery of psychoanalysis. Italy was, for the first analyst, the Other Scene where to represent his Oedipal story in a phantasmal way: a true love story punctuated with about twenty trips. Freud will go to Italy in order to follow an almost compulsive itinerary, to look for the trace of his paternal identifications (in the Hannibal and Goethe’s wake, among others), and especially to seek the place and the images of a mysterious femininity that will take him to the ecstatic contemplation, not only of many Venus and Madonnas of the great Italian masters, but also of the most humble archaic Sicilian statues. It is important to keep in mind that the southern stages of these journeys are not less meaningful than the Roman ones, if Freud felt a no longer to be extended need of a stage in Sicily before a last passage through Rome in 1913. After he visited the ruins of Pompei and Paestum in 1902, that certainly stimulated his interest in Jensen’s Gradiva, Freud will go to Sicily in 1910, accompanied by Sandor Ferenczi. This journey was stormy for the young disciple who implored the love of a Maître who, mindful of his old passion for Fliess, drastically declined. But what was Freud looking for in Sicily: at Palermo, Castelvetrano, Syracuse?
2010
978-88-7751-315-1
Sigmund Freud è stato roso dal “verme del viaggio”, specialmente dal desiderio di visitare Roma. Tra l’amore di Freud per l’Italia e la scoperta della psicoanalisi vige uno stretto rapporto di interdipendenza. L’Italia fu, per il primo analista, l’Altra Scena sulla quale rappresentare fantasmaticamente la sua vicenda edipica: un’autentica storia d’amore contrappuntata da una ventina di viaggi. Ciò che Freud andrà a cercare in Italia seguendo un itinerario quasi compulsivo è, da un lato, la traccia delle sue identificazioni paterne (sulla scia di Annibale e di Goethe tra gli altri), dall’altro il luogo e le immagini di una enigmatica femminilità che lo porterà alla contemplazione estatica non solo delle Veneri e delle Madonne dei grandi maestri italiani, ma anche delle più dimesse statuine arcaiche sicule. Importa infatti ricordare che le tappe meridionali di questi viaggi non sono meno investite rispetto a quelle romane, se Freud sentì il bisogno non più prorogabile di una puntata in Sicilia prima di un ultimo passaggio per Roma nel 1913. L’esplorazione del continente femminile viene spinta così fino al luogo più profondo e più remoto dello Stivale. Dopo le rovine di Pompei e Paestum visitate nel 1902 e che sicuramente stimolano l’interesse per la Gradiva, Freud si spingerà nel 1910 in Sicilia, accompagnato da Sándor Ferenczi. Ma Freud cosa cercava in Sicilia: a Palermo, Castelvetrano, Siracusa?
Freud; Magna Grecia; Sicilia
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/103123
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact