The production of the Austrian author-artist Brigitta Falkner (Vienna, 1959) is unique within the experimental German-language literature panorama. Her works are intermedial realizations which combine word and image in a constant principle of hybridization and crossing borders, always questioning codified literary forms, but also building new ones. The interpretation approach chosen to set the volume is the double concept of performativity and performance. This concept starts from the performativity of the sign written within the language scene (especially at the beginning of this production, which is born by following the rules of combinatory writing, with anagram, palindrome, lipogram). Then it crosses the drawing, which expands the written word in comics, with a dramatic aspect (with real "performance" characteristics). Finally, it arrives to the realization of performances in the form of short films: the last way in which this imaginative poetry is amplified.
La produzione dell'autrice-artista austriaca Brigitta Falkner (Vienna, 1959) rappresenta un unicum all'interno del panorama della letteratura sperimentale di lingua tedesca. Si tratta di realizzazioni intermediali che uniscono parola e immagine all'insegna di un costante principio di ibridazione e di oltrepassamento dei confini, sempre mettendo in dubbio le forme letterarie codificate e costruendone di nuove. La chiave di lettura scelta a impostazione del volume è il doppio concetto di performatività e performance, che va dalla performatività del segno scritto dentro la scena della lingua (soprattutto all'inizio di questa produzione, nata seguendo le regole della scrittura combinatoria, con anagramma, palindromo, lipogramma), a quella del disegno nella parola scritta ampliata in fumetto, dall'aspetto drammatico (con vere e proprie caratteristiche da «rappresentazione»), alla realizzazione di performance in forma di cortometraggio, l'ultima modalità in cui si amplia questa poesia immaginifica.
Performare la parola. Segno e disegno in Brigitta Falkner
Vincenza Scuderi
2018-01-01
Abstract
The production of the Austrian author-artist Brigitta Falkner (Vienna, 1959) is unique within the experimental German-language literature panorama. Her works are intermedial realizations which combine word and image in a constant principle of hybridization and crossing borders, always questioning codified literary forms, but also building new ones. The interpretation approach chosen to set the volume is the double concept of performativity and performance. This concept starts from the performativity of the sign written within the language scene (especially at the beginning of this production, which is born by following the rules of combinatory writing, with anagram, palindrome, lipogram). Then it crosses the drawing, which expands the written word in comics, with a dramatic aspect (with real "performance" characteristics). Finally, it arrives to the realization of performances in the form of short films: the last way in which this imaginative poetry is amplified.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
V.Scuderi_Performare la parola_Brigitta Falkner_compressed.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: Libro completo
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Dimensione
3.46 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.46 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.