Emma Dante stands out in the panorama of the contemporary scene for her extraordinary ability to incorporate the most innovative aspects of directing without ever conforming. Her theater becomes flesh in the visceral encounter with the actor and springs from a constant dialectic conflict. Accustomed to challenges since her debut, she has shown the desire to explore new paths, constantly changing perspective. Her composite artistic path has led her to intercept the children's theater, which combines well with an expressiveness made of strongly typified characters and metaphorical spaces. For the first time, this book deals with fairy-tale shows in a unified way, tracing their styles and rhymes and underlining the ways and results of transcoding the sources. From this panoramic view emerges the authentic vocation for fairies and princesses, ogres and witches, who embody the tensions of the present and renew the invitation not to surrender to the surface of things. The testimonies that close the volume allow us to recover the authentic artisanal root of these productions that, far from being a mere parenthesis, give us the portrait of an artist full of talent.
Emma Dante si distingue nel panorama della scena contemporanea per la straordinaria capacità d’incorporare gli aspetti più innovativi della regia senza mai conformarsi. Un teatro, il suo, che si fa carne nell’incontro viscerale con l’attore e che scaturisce da un costante conflitto dialettico. Avvezza alle sfide sin dai suoi esordi ha mostrato il desiderio di esplorare nuove strade, mutando continuamente prospettiva. Il suo composito percorso artistico l’ha portata a intercettare il teatro-ragazzi che ben si coniuga con un’espressività fatta di personaggi fortemente tipizzati e di spazi metaforici. Il volume affronta per la prima volta in maniera unitaria gli spettacoli di matrice fiabesca rintracciandone stilemi e rime e sottolineando modalità ed esiti di transcodificazione delle fonti. Da questo sguardo panoramico emerge l’autentica vocazione per fate e principesse, orchi e streghe, che incarnano le tensioni del presente e rinnovano l’invito a non arrendersi alla superficie delle cose. Le testimonianze che chiudono il volume consentono di recuperare la radice artigianale e autentica di queste produzioni che, lungi dall’essere una mera parentesi, ci consegnano il ritratto di un’artista piena di talento.
«Non tutti vissero felici e contenti». Emma Dante tra fiaba e teatro
Simona Agnese Scattina
2019-01-01
Abstract
Emma Dante stands out in the panorama of the contemporary scene for her extraordinary ability to incorporate the most innovative aspects of directing without ever conforming. Her theater becomes flesh in the visceral encounter with the actor and springs from a constant dialectic conflict. Accustomed to challenges since her debut, she has shown the desire to explore new paths, constantly changing perspective. Her composite artistic path has led her to intercept the children's theater, which combines well with an expressiveness made of strongly typified characters and metaphorical spaces. For the first time, this book deals with fairy-tale shows in a unified way, tracing their styles and rhymes and underlining the ways and results of transcoding the sources. From this panoramic view emerges the authentic vocation for fairies and princesses, ogres and witches, who embody the tensions of the present and renew the invitation not to surrender to the surface of things. The testimonies that close the volume allow us to recover the authentic artisanal root of these productions that, far from being a mere parenthesis, give us the portrait of an artist full of talent.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Scattina_MonografiaEmmaDante.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
4.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.