The port of Antium is a significant inventory of Roman port engineering, with building techniques adapted to the increasing of the depth of the seabed as the building proceeded from land to sea. Its archaeological remains testify the progress of the Roman age in the construction techniques in a maritime environment, based on the precepts of Vitruvius for casting pozzolanic concrete into the sea: in this book, the relative passages of the De architectura are examined, retracing the interpretations proposed starting from the Renaissance; and comparing them with a critical review of the procedures for the construction of various port structures, then with the iconographic sources with maritime subject. The result is a general picture of these technologies, consisting of Vitruvian methods and of some different systems mentioned by other sources. In the Neronian port, we have documented extensive foundation techniques on the shoreline and construction systems in the water with wooden formworks - on which during an excavation in 1997 numerous punched stamps were found; in the port, furthermore, it’s also probable a third system on the deeper seabed, i.e. wooden caissons placed on artificial mounds of stone, then filled with concrete (as Pliny the Younger writes about Centumcellae). This maritime engineering experiences formed the technical basis for imperial port strategies. Nero's intense activity about the safety of trade routes of the Annona allows the port of Antium to be interpreted not as a mere part of the nearby imperial villa (so was believed in the past), but above all as a safety spot for the vital Tyrrhenian route on which sailed the wheat addressed to Rome.

Il porto di Antium è un repertorio significativo di ingegneria portuale romana, con tecniche di costruzione adattate alla progressione dei fondali marini man mano che l'edificio avanzava dalla terra verso il largo. I suoi resti archeologici testimoniano il progresso dell'età romana nella tecnica costruttiva in ambiente marittimo, basata sui precetti di Vitruvio per la gettata in mare del cementizio pozzolanico: in questo libro vengono esaminati i relativi passi del De architectura, ripercorrendone le interpretazioni proposte a partire dal Rinascimento, e confrontandoli con una revisione critica delle procedure per la costruzione di varie strutture portuali, quindi con le fonti iconografiche a soggetto marittimo. Il risultato è un quadro generale di queste tecnologie, costituito da metodi vitruviani e da alcuni sistemi diversi citati da altre fonti. Nel porto neroniano sono state documentate tecniche di fondazione sulla battigia; sistemi costruttivi in acqua con casseri in legno, sui quali durante uno scavo del 1997 sono stati rinvenuti numerosi timbri punzonati; inoltre, un probabile terzo sistema sui fondali più profondi, cioè cassoni riempiti di cementizio posti su imbasamenti di pietra persa (come scrive Plinio il Giovane a proposito di Centumcellae). Queste esperienze di ingegneria marittima hanno costituito la base tecnica per le strategie portuali imperiali. L'intensa attività di Nerone per la sicurezza delle rotte dell’Annona consente di interpretare il porto di Antium non come una mera parte della vicina villa imperiale (così si credeva in passato), ma soprattutto come un approdo di sicurezza per la vitale rotta tirrenica su cui si navigava il grano destinato a Roma.

Antium. Archeologia subacquea e Vitruvio nel porto di Nerone

enrico felici
2021-01-01

Abstract

The port of Antium is a significant inventory of Roman port engineering, with building techniques adapted to the increasing of the depth of the seabed as the building proceeded from land to sea. Its archaeological remains testify the progress of the Roman age in the construction techniques in a maritime environment, based on the precepts of Vitruvius for casting pozzolanic concrete into the sea: in this book, the relative passages of the De architectura are examined, retracing the interpretations proposed starting from the Renaissance; and comparing them with a critical review of the procedures for the construction of various port structures, then with the iconographic sources with maritime subject. The result is a general picture of these technologies, consisting of Vitruvian methods and of some different systems mentioned by other sources. In the Neronian port, we have documented extensive foundation techniques on the shoreline and construction systems in the water with wooden formworks - on which during an excavation in 1997 numerous punched stamps were found; in the port, furthermore, it’s also probable a third system on the deeper seabed, i.e. wooden caissons placed on artificial mounds of stone, then filled with concrete (as Pliny the Younger writes about Centumcellae). This maritime engineering experiences formed the technical basis for imperial port strategies. Nero's intense activity about the safety of trade routes of the Annona allows the port of Antium to be interpreted not as a mere part of the nearby imperial villa (so was believed in the past), but above all as a safety spot for the vital Tyrrhenian route on which sailed the wheat addressed to Rome.
2021
978-88-7228-963-1
Il porto di Antium è un repertorio significativo di ingegneria portuale romana, con tecniche di costruzione adattate alla progressione dei fondali marini man mano che l'edificio avanzava dalla terra verso il largo. I suoi resti archeologici testimoniano il progresso dell'età romana nella tecnica costruttiva in ambiente marittimo, basata sui precetti di Vitruvio per la gettata in mare del cementizio pozzolanico: in questo libro vengono esaminati i relativi passi del De architectura, ripercorrendone le interpretazioni proposte a partire dal Rinascimento, e confrontandoli con una revisione critica delle procedure per la costruzione di varie strutture portuali, quindi con le fonti iconografiche a soggetto marittimo. Il risultato è un quadro generale di queste tecnologie, costituito da metodi vitruviani e da alcuni sistemi diversi citati da altre fonti. Nel porto neroniano sono state documentate tecniche di fondazione sulla battigia; sistemi costruttivi in acqua con casseri in legno, sui quali durante uno scavo del 1997 sono stati rinvenuti numerosi timbri punzonati; inoltre, un probabile terzo sistema sui fondali più profondi, cioè cassoni riempiti di cementizio posti su imbasamenti di pietra persa (come scrive Plinio il Giovane a proposito di Centumcellae). Queste esperienze di ingegneria marittima hanno costituito la base tecnica per le strategie portuali imperiali. L'intensa attività di Nerone per la sicurezza delle rotte dell’Annona consente di interpretare il porto di Antium non come una mera parte della vicina villa imperiale (così si credeva in passato), ma soprattutto come un approdo di sicurezza per la vitale rotta tirrenica su cui si navigava il grano destinato a Roma.
Antium roman ports, opus caementicium, pozzolanic concrete, Vitruvius
Anzio, porti romani, opus caementicium, pozzolana, Vitruvio
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/502604
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