On 25 June 2019, the Italian Constitutional Court lodged the grounds of its judgment no. 159/2019, which declared in part inadmissible and in part unfounded the questions of constitutionality raised by the Tribunal of Rome with reference to Article 3, paragraph 2, of Decree-Law No. 79/1997 and 12, paragraph 7, of Decree-Law No. 78/2010 2, which provide for the benefit of public bodies significant delays in the payment of end-of-service treatment. Drawing inspiration from this judgment and from the recent doctrinal debate on the judgment no. 10/2015, the article focuses on the modulation of the retroactive effects of the judgments accepting constitutional challenges, especially those that are costly for the State. In particular, it examines whether that modulation can be enacted by the Court, also in the light of the natural tension between Welfare and State budgetary constraints.

Il 25 giugno 2019 la Corte costituzionale ha depositato le motivazioni della sentenza n. 159/2019, che ha dichiarato in parte inammissibili e in parte infondate le questioni di costituzionalità sollevate dal Tribunale di Roma con riferimento agli articoli 3, comma 2, del decreto legge n. 79/1997 e 12, comma 7, del decreto legge n. 78/2010 2 , che prevedono a vantaggio degli enti pubblici significative dilazioni nella corresponsione dei trattamenti di fine servizio. Traendo spunto da tale giudizio e dal recente dibattito dottrinale sulla sentenza n. 10/2015, l’articolo si sofferma sulla modulazione degli effetti retroattivi delle sentenze di accoglimento, con particolare riguardo per quelle che risultino gravose per l’Erario, e ne esamina l’effettiva praticabilità, anche alla luce della naturale tensione tra Welfare state e vincoli di bilancio.

Corte costituzionale e sentenze di accoglimento a retroattività limitata: alla ricerca di un difficile equilibrio tra Stato sociale e sanità dei conti pubblici [versione ridotta]

Ignazio Spadaro
2020-01-01

Abstract

On 25 June 2019, the Italian Constitutional Court lodged the grounds of its judgment no. 159/2019, which declared in part inadmissible and in part unfounded the questions of constitutionality raised by the Tribunal of Rome with reference to Article 3, paragraph 2, of Decree-Law No. 79/1997 and 12, paragraph 7, of Decree-Law No. 78/2010 2, which provide for the benefit of public bodies significant delays in the payment of end-of-service treatment. Drawing inspiration from this judgment and from the recent doctrinal debate on the judgment no. 10/2015, the article focuses on the modulation of the retroactive effects of the judgments accepting constitutional challenges, especially those that are costly for the State. In particular, it examines whether that modulation can be enacted by the Court, also in the light of the natural tension between Welfare and State budgetary constraints.
2020
978-84-340-2602-5
Il 25 giugno 2019 la Corte costituzionale ha depositato le motivazioni della sentenza n. 159/2019, che ha dichiarato in parte inammissibili e in parte infondate le questioni di costituzionalità sollevate dal Tribunale di Roma con riferimento agli articoli 3, comma 2, del decreto legge n. 79/1997 e 12, comma 7, del decreto legge n. 78/2010 2 , che prevedono a vantaggio degli enti pubblici significative dilazioni nella corresponsione dei trattamenti di fine servizio. Traendo spunto da tale giudizio e dal recente dibattito dottrinale sulla sentenza n. 10/2015, l’articolo si sofferma sulla modulazione degli effetti retroattivi delle sentenze di accoglimento, con particolare riguardo per quelle che risultino gravose per l’Erario, e ne esamina l’effettiva praticabilità, anche alla luce della naturale tensione tra Welfare state e vincoli di bilancio.
constitutional justice, Welfare State, budgetary balance
giustizia costituzionale, Stato sociale, equilibrio di bilancio
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/506756
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