This paper – a s proposed by t he CHAIN 2021 conference, Wellbeing and Cultural Heritage. Memory, Perception and Research-actions (organized by the University of Catania where the contribute was discussed) – aims to reflect on the relationships between cinematographic heritage and the possibilities of well-being that affect people, on the history of the medium itself, and the institutions that support its diffusion. For this reason, this paper offers an overview of what can be considered as ‘cinema well-being’, not only with a positive approach, stemming from the multifaceted nature of the media history. The analysis of strategies and some examples of initiatives developed by cinema museums is carried out assuming three possible approaches: artistic, institutional and creative-experimental.

Il saggio - proposto per il convegno CHAIN 2021 "WellBeing and Cultural Heritage. Memory, Perception and Research-actions" (organizzato dall'Università di Catania) - mira a riflettere sulle relazioni tra patrimonio cinematografico e il benessere riguardano le relazioni fra persone, tecnologie del medium e le istituzioni che supportano la sua diffusione. Per questa ragione, l'articolo offre una panoramica su che cosa può essere intese come 'BenEssere cinematografico', non solo con un approccio positivo, ma esplorando la natura sfaccettata dei media. L'analisi delle strategie e qualche esempio di iniziative sviluppate dai musei del cinema è introdotta qui per indicare tre possibili approcci: artistico, istituzionale e creativo-sperimentale.

The importance of ‘well-being cinema’: the role of the cinematographic museums at the turn of the new millennium

Giovanna Santaera
Primo
2022-01-01

Abstract

This paper – a s proposed by t he CHAIN 2021 conference, Wellbeing and Cultural Heritage. Memory, Perception and Research-actions (organized by the University of Catania where the contribute was discussed) – aims to reflect on the relationships between cinematographic heritage and the possibilities of well-being that affect people, on the history of the medium itself, and the institutions that support its diffusion. For this reason, this paper offers an overview of what can be considered as ‘cinema well-being’, not only with a positive approach, stemming from the multifaceted nature of the media history. The analysis of strategies and some examples of initiatives developed by cinema museums is carried out assuming three possible approaches: artistic, institutional and creative-experimental.
2022
978-88-99573-25-6
Il saggio - proposto per il convegno CHAIN 2021 "WellBeing and Cultural Heritage. Memory, Perception and Research-actions" (organizzato dall'Università di Catania) - mira a riflettere sulle relazioni tra patrimonio cinematografico e il benessere riguardano le relazioni fra persone, tecnologie del medium e le istituzioni che supportano la sua diffusione. Per questa ragione, l'articolo offre una panoramica su che cosa può essere intese come 'BenEssere cinematografico', non solo con un approccio positivo, ma esplorando la natura sfaccettata dei media. L'analisi delle strategie e qualche esempio di iniziative sviluppate dai musei del cinema è introdotta qui per indicare tre possibili approcci: artistico, istituzionale e creativo-sperimentale.
wellbeing, cinema museums, museums of cinema, benessere, musei del cinema, museums, museology, cinema, media, musei
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/563570
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact