Conspiracy theories and false information are phenomena of growing interest to scholars and policy makers. My thesis first of all reviews the literature on conspiracy theories and disinformation in the Western world between the 20th and 21st centuries and identifies the differences between the two phenomena. At the end of this excursus, I propose a neutralising definition of the concepts of “conspiracy” and “conspiracy theories”. I identify the onset of both phenomena within the ordinary decision-making processes between subjects in conflict and in conditions of information opacity. I highlight the emergence of concerns about fake news in the context of the post-2016 political conflict. I assert the non-total overlap between conspiracy theories and information disorder and configure some conspiracy theories as utopian promises. Secondly, three major conspiracy theories are examined: the Euro-conspiracy, the Kalergi Plan, and the Health Conspiracy; then a study approach is suggested that takes into account three dimensions: the specific narrative content of the theories, the policy areas each conspiracy narrative refers to, and the division of conspiracy theorists into segments characterized by different motivations. After proposing the existence of a link between conspiracy theories and power conflicts and, therefore, also between conspiracy theories and public policies, the thesis carries out an analysis of the 2018 European policy for the fight against disinformation. The analysis traces the process of developing this policy, from the entry of the problem into the European agenda setting to the evaluation carried out by the European Court of Auditors. The analysis shows that disinformation was problematized as an attack on the European Union, by hostile agents, carried out in the battlefield of online information. This initial problematization overshadowed ongoing crises and conflicts within the Union, of which conspiracy theories and information disorder were a symptom and on which various agents in search of the disruption of the system could leverage. The policy developed by the Union did not address those crises and conflicts and was oriented, instead, towards the control of online content. The European decision-maker did not address the potential for delegitimization that anti-institutional and anti-European conspiracy theories are endowed with, did not strengthen the internal democracy of the European Union, and maintained an obsolete regulation of the digital space, namely the E-Commerce Directive 2000. Different policies were launched only from 2020, with the European Democracy Action Plan and with the proposals for a new regulation of the market and digital services.

Teorie cospirative e informazioni false costituiscono fenomeni di crescente interesse per studiosi e decisori politici. In questa tesi si ricostruisce innanzitutto la letteratura sulle teorie cospirative e sulla disinformazione in Occidente fra i secoli XX e XXI e si individuano le differenze fra i due fenomeni. Al termine di questo excursus si propone una definizione neutralizzante dei concetti di “cospirazione” e di “teorie cospirative”; si individua l’insorgenza di entrambi i fenomeni all’interno degli ordinari processi decisionali fra soggetti in conflitto e in condizioni di opacità informativa; si evidenzia l’emergere delle preoccupazioni sulle fake news nell’ambito del conflitto politico dopo il 2016; si afferma la non totale sovrapponibilità fra teorie cospirative e disordine informativo; si configurano alcune teorie cospirative come promesse utopistiche. In secondo luogo, si esaminano tre grandi teorie cospirative: l’Eurocomplotto, il Piano Kalergi, il Complotto sanitario. Quindi si suggerisce un approccio di studio che tenga conto di tre dimensioni: lo specifico contenuto narrativo delle teorie, le aree di policy cui ogni narrazione cospirativa si riferisce, la ripartizione dei teorici della cospirazione in segmenti caratterizzati da differenti motivazioni. Dopo aver proposto l’esistenza di un nesso fra teorie cospirative e conflitti di potere e, pertanto, anche fra teorie cospirative e politiche pubbliche, nella tesi si svolge un’analisi della policy europea del 2018 per il contrasto alla disinformazione. Nell’analisi si ripercorre il processo di elaborazione di tale policy, dall’ingresso del problema nell’agenda setting europea fino alla valutazione svolta dalla Corte dei conti europea. L’analisi evidenzia che la disinformazione fu problematizzata come attacco all’Unione europea, da parte di attori ostili, attuato nel campo di battaglia dell’informazione on line. Tale problematizzazione iniziale lasciava in ombra perduranti crisi e conflitti interni all’Unione, dei quali teorie cospirative e disordine informativo costituivano un sintomo e sui quali vari attori alla ricerca della disruption del sistema potevano fare leva. La policy elaborata dall’Unione non affrontò quelle crisi e quei conflitti, ma si orientò per il controllo dei contenuti on line. Il decisore europeo non affrontò il potenziale di delegittimazione di cui sono dotate, in particolare, le teorie cospirative anti-istituzionali e anti-europee, non rafforzò la democraticità interna dell’Unione europea e mantenne una regolazione obsoleta dello spazio digitale, ossia la Direttiva sull’e-commerce del 2000. Politiche diverse furono avviate solamente dal 2020, con il Piano per la democrazia europea e con le proposte di una nuova regolazione del mercato e dei servizi digitali.

Teorie cospirative, disordine informativo e policy di contrasto dell’Unione europea / Falduzzi, Concetta. - (2022 Sep 19).

Teorie cospirative, disordine informativo e policy di contrasto dell’Unione europea

FALDUZZI, CONCETTA
2022-09-19

Abstract

Conspiracy theories and false information are phenomena of growing interest to scholars and policy makers. My thesis first of all reviews the literature on conspiracy theories and disinformation in the Western world between the 20th and 21st centuries and identifies the differences between the two phenomena. At the end of this excursus, I propose a neutralising definition of the concepts of “conspiracy” and “conspiracy theories”. I identify the onset of both phenomena within the ordinary decision-making processes between subjects in conflict and in conditions of information opacity. I highlight the emergence of concerns about fake news in the context of the post-2016 political conflict. I assert the non-total overlap between conspiracy theories and information disorder and configure some conspiracy theories as utopian promises. Secondly, three major conspiracy theories are examined: the Euro-conspiracy, the Kalergi Plan, and the Health Conspiracy; then a study approach is suggested that takes into account three dimensions: the specific narrative content of the theories, the policy areas each conspiracy narrative refers to, and the division of conspiracy theorists into segments characterized by different motivations. After proposing the existence of a link between conspiracy theories and power conflicts and, therefore, also between conspiracy theories and public policies, the thesis carries out an analysis of the 2018 European policy for the fight against disinformation. The analysis traces the process of developing this policy, from the entry of the problem into the European agenda setting to the evaluation carried out by the European Court of Auditors. The analysis shows that disinformation was problematized as an attack on the European Union, by hostile agents, carried out in the battlefield of online information. This initial problematization overshadowed ongoing crises and conflicts within the Union, of which conspiracy theories and information disorder were a symptom and on which various agents in search of the disruption of the system could leverage. The policy developed by the Union did not address those crises and conflicts and was oriented, instead, towards the control of online content. The European decision-maker did not address the potential for delegitimization that anti-institutional and anti-European conspiracy theories are endowed with, did not strengthen the internal democracy of the European Union, and maintained an obsolete regulation of the digital space, namely the E-Commerce Directive 2000. Different policies were launched only from 2020, with the European Democracy Action Plan and with the proposals for a new regulation of the market and digital services.
19-set-2022
Teorie cospirative e informazioni false costituiscono fenomeni di crescente interesse per studiosi e decisori politici. In questa tesi si ricostruisce innanzitutto la letteratura sulle teorie cospirative e sulla disinformazione in Occidente fra i secoli XX e XXI e si individuano le differenze fra i due fenomeni. Al termine di questo excursus si propone una definizione neutralizzante dei concetti di “cospirazione” e di “teorie cospirative”; si individua l’insorgenza di entrambi i fenomeni all’interno degli ordinari processi decisionali fra soggetti in conflitto e in condizioni di opacità informativa; si evidenzia l’emergere delle preoccupazioni sulle fake news nell’ambito del conflitto politico dopo il 2016; si afferma la non totale sovrapponibilità fra teorie cospirative e disordine informativo; si configurano alcune teorie cospirative come promesse utopistiche. In secondo luogo, si esaminano tre grandi teorie cospirative: l’Eurocomplotto, il Piano Kalergi, il Complotto sanitario. Quindi si suggerisce un approccio di studio che tenga conto di tre dimensioni: lo specifico contenuto narrativo delle teorie, le aree di policy cui ogni narrazione cospirativa si riferisce, la ripartizione dei teorici della cospirazione in segmenti caratterizzati da differenti motivazioni. Dopo aver proposto l’esistenza di un nesso fra teorie cospirative e conflitti di potere e, pertanto, anche fra teorie cospirative e politiche pubbliche, nella tesi si svolge un’analisi della policy europea del 2018 per il contrasto alla disinformazione. Nell’analisi si ripercorre il processo di elaborazione di tale policy, dall’ingresso del problema nell’agenda setting europea fino alla valutazione svolta dalla Corte dei conti europea. L’analisi evidenzia che la disinformazione fu problematizzata come attacco all’Unione europea, da parte di attori ostili, attuato nel campo di battaglia dell’informazione on line. Tale problematizzazione iniziale lasciava in ombra perduranti crisi e conflitti interni all’Unione, dei quali teorie cospirative e disordine informativo costituivano un sintomo e sui quali vari attori alla ricerca della disruption del sistema potevano fare leva. La policy elaborata dall’Unione non affrontò quelle crisi e quei conflitti, ma si orientò per il controllo dei contenuti on line. Il decisore europeo non affrontò il potenziale di delegittimazione di cui sono dotate, in particolare, le teorie cospirative anti-istituzionali e anti-europee, non rafforzò la democraticità interna dell’Unione europea e mantenne una regolazione obsoleta dello spazio digitale, ossia la Direttiva sull’e-commerce del 2000. Politiche diverse furono avviate solamente dal 2020, con il Piano per la democrazia europea e con le proposte di una nuova regolazione del mercato e dei servizi digitali.
Conspiracy theories, information disorder, crises and conflicts inside and outside the European Union, institutional delegitimization, fundamental rights
Teorie cospirative, disordine informativo, crisi e conflitti interni ed esterni all’Unione europea, delegittimazione istituzionale, diritti fondamentali, policy europea contro la disinformazione
Teorie cospirative, disordine informativo e policy di contrasto dell’Unione europea / Falduzzi, Concetta. - (2022 Sep 19).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi C. Falduzzi.pdf

accesso aperto

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 9.49 MB
Formato Adobe PDF
9.49 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/581343
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact