The thesis investigates the criminal law implications in terms of the liability of the producer and user of artificial intelligence (AI) systems. After an initial reconnaissance of the technologies employed by such systems, with particular regard to machine learning, the work focuses on more specific legal issues, taking into account the interventions of European Union institutions, mainly the Parliament and the Commission, in the AI sector. With regard to criminal law issues, central importance is given to the negligent offence, with reference to the duty of care, the link of causation and, lastly, questioning on the legal qualification of peculiar circumstances that may arise in the concrete case, of which a framing within the categories of culpable negligence, fortuitous event and force majeure is proposed. In the last part, the thesis analyses the French reform of April 2021 regulating the criminal liability of the driver and manufacturer of driverless cars.
Il presente lavoro di tesi si interroga sui risvolti penalistici in punto di responsabilità del produttore e dell’utente di sistemi di Intelligenza Artificiale (IA). Dopo una prima ricognizione delle tecnologie impiegate da tali sistemi, con particolare riguardo all’apprendimento automatico, ci si sofferma su questioni più specificamente giuridiche, prendendo le mosse dagli interventi delle istituzioni dell’Unione Europea, principalmente del Parlamento e della Commissione, nel settore dell’IA. Con riguardo alle tematiche penalistiche, rilievo centrale è dedicato al reato colposo, con riferimento al quale sono affrontate le questioni in punto di illiceità colposa, accertamento della causalità e, da ultimo, attinenti alla qualificazione giuridica di circostanze peculiari che possono presentarsi nel caso concreto, delle quali è proposto un inquadramento entro le categorie della colpevolezza colposa, del caso fortuito e della forza maggiore. Infine, è analizzata la riforma francese dell’aprile 2021 con la quale è stata disciplinata la responsabilità penale del conducente e del produttore di auto dotate del sistema di guida autonoma.
Intelligenza artificiale e responsabilità penale / Giuca, Marta. - (2022 Oct 24).
Intelligenza artificiale e responsabilità penale
GIUCA, MARTA
2022-10-24
Abstract
The thesis investigates the criminal law implications in terms of the liability of the producer and user of artificial intelligence (AI) systems. After an initial reconnaissance of the technologies employed by such systems, with particular regard to machine learning, the work focuses on more specific legal issues, taking into account the interventions of European Union institutions, mainly the Parliament and the Commission, in the AI sector. With regard to criminal law issues, central importance is given to the negligent offence, with reference to the duty of care, the link of causation and, lastly, questioning on the legal qualification of peculiar circumstances that may arise in the concrete case, of which a framing within the categories of culpable negligence, fortuitous event and force majeure is proposed. In the last part, the thesis analyses the French reform of April 2021 regulating the criminal liability of the driver and manufacturer of driverless cars.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Intelligenza artificiale e responsabilità penale _TESI DOTTORATO MARTA GIUCA.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
3.11 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.11 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.