Focusing my research on the text image relationship during the Middle Age, I analyzed it through its various aspects. This study examines the different cases of interaction between this two systems of communication placing them in their cultural context of reference. By arguing the importance of image in the Medieval society, the comparison of the image to the verbal text is a special working tool for the philologist, for a deeper interpretation of the works and a better understanding of the Medieval reader. To demonstrate this concept, I studied the text image relationship in the Angiovin manuscript C.F. 2-5 of the Gerolamini Library in Naples including Seneca s tragedies. With the assistance of the miniatures the text is placed in its cultural horizon of reference, featuring its outlines and relating it to the rising Humanism. In conclusion, by comparing text and image through an intense reading, I speculated about the artist and the client, the audience and how the work is accepted, giving a contribution on the definition of the relation with the Classics during the Angiovin age.
La ricerca riguarda il rapporto testo immagine, indagato nei suoi molteplici aspetti, durante il Medioevo. Lo studio esamina i vari casi di interazione fra i due sistemi comunicativi collocandoli nel loro contesto culturale di riferimento. Dimostrando l importanza dell immagine nella società medievale, si propone l analisi delle immagini come strumento di lavoro del filologo accanto al testo verbale, ai fini di una più profonda interpretazione delle opere e di una maggiore comprensione del lettore medievale. A dimostrazione di ciò ho esaminato il rapporto testo-immagine nel manoscritto angioino C.F. 2-5 della Biblioteca dei Gerolamini di Napoli contenente le tragedie di Seneca. Con l ausilio delle miniature si colloca il testo nel suo orizzonte culturale di riferimento, delineandone i contorni e mettendolo in relazione con il nascente Umanesimo. Attraverso una lettura serrata e incrociata di testo e immagine, infine, ho elaborato ipotesi sull identità dell artista e del committente, sul pubblico e sulla ricezione dell opera, dando un contributo alla definizione del rapporto con i classici in età angioina.
Il rapporto testo e immagine nel Medioevo, con un inedito esercizio di analisi sulle Tragedie di Seneca nel manoscritto angioino C.F. 2.5 della Biblioteca dei Gerolamini di Napoli / Lenzo, Denise. - (2011 Dec 10).
Il rapporto testo e immagine nel Medioevo, con un inedito esercizio di analisi sulle Tragedie di Seneca nel manoscritto angioino C.F. 2.5 della Biblioteca dei Gerolamini di Napoli.
LENZO, DENISE
2011-12-10
Abstract
Focusing my research on the text image relationship during the Middle Age, I analyzed it through its various aspects. This study examines the different cases of interaction between this two systems of communication placing them in their cultural context of reference. By arguing the importance of image in the Medieval society, the comparison of the image to the verbal text is a special working tool for the philologist, for a deeper interpretation of the works and a better understanding of the Medieval reader. To demonstrate this concept, I studied the text image relationship in the Angiovin manuscript C.F. 2-5 of the Gerolamini Library in Naples including Seneca s tragedies. With the assistance of the miniatures the text is placed in its cultural horizon of reference, featuring its outlines and relating it to the rising Humanism. In conclusion, by comparing text and image through an intense reading, I speculated about the artist and the client, the audience and how the work is accepted, giving a contribution on the definition of the relation with the Classics during the Angiovin age.File | Dimensione | Formato | |
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