This research analyzes the political philosophy of Plato and al-Farabi, a philosopher of medieval Islam, through the use of a comparative methodology. The al-Farabi s political reflection englobes some fundamental passages of Platonism, inherites different conceptions from the Aristotelian tradition and the Neoplatonism, elaborating a new philosophy incardinated within the binaries of the Muslim religion. The thesis is articulated into five chapters: the first regards the issue of transmission and elaboration of Greek wisdom in the Islamic world; the second gives an account of the relationship of the authors with their own historical and cultural context; the third analyzes the relationship existing between their political philosophy and other major areas of interest, such as epistemology, ethics, psychology and religion, in order to clarify policy s meaning into their philosophical systems; the fourth exposes the contents of their main political works; and the fifth chapter concerns the comparative reading of some of the main themes related to the ideal city. This last chapter is focused on the meaning of happiness as the purpose of the ideal government; the isomorphism man / city / cosmos; the profile of the ruler; the role of law and the analysis of the deviant cities.
Il presente lavoro di ricerca analizza la filosofia politica di Platone e al-Farabi, filosofo del medioevo islamico, mediante il ricorso ad una metodologia di tipo comparativo. La riflessione politica farabiana accoglie dichiaratamente alcuni passaggi fondamentali del platonismo, insieme a diverse concezioni ereditate dalla tradizione aristotelica e neoplatonica, per sviluppare un pensiero filosofico nuovo incardinato entro i binari della religione musulmana. La tesi si articola in cinque capitoli: nel primo viene affrontato il tema della trasmissione e della rielaborazione del sapere greco nel mondo islamico, fenomeno culturale che è necessario tener presente per comprendere il nesso tra la filosofia platonica e farabiana; nel secondo viene trattato il rapporto degli autori con il loro proprio contesto storico-culturale; nel terzo viene analizzata la relazione vigente tra la filosofia politica e le altre principali aree tematiche di loro interesse, come la gnoseologia, l etica, la psicologia e la religione, al fine di chiarire il significato che la politica assume nei rispettivi sistemi filosofici; nel quarto sono esposti i contenuti delle loro principali opere politiche; ed infine nell ultimo capitolo è svolta un analisi comparata tra Platone e al-Farabi sulle principali questioni inerenti al tema della città ideale. Tra i temi in esame sono presenti: la definizione della felicità come scopo del governo ideale; l isomorfismo uomo / città / cosmo; il profilo del sovrano; il ruolo della legge e l analisi delle città devianti.
Il tema della città felice in Platone e al-Farabi, una lettura comparata di filosofia politica / Aruta, Valentina. - (2014 Dec 09).
Il tema della città felice in Platone e al-Farabi, una lettura comparata di filosofia politica.
ARUTA, VALENTINA
2014-12-09
Abstract
This research analyzes the political philosophy of Plato and al-Farabi, a philosopher of medieval Islam, through the use of a comparative methodology. The al-Farabi s political reflection englobes some fundamental passages of Platonism, inherites different conceptions from the Aristotelian tradition and the Neoplatonism, elaborating a new philosophy incardinated within the binaries of the Muslim religion. The thesis is articulated into five chapters: the first regards the issue of transmission and elaboration of Greek wisdom in the Islamic world; the second gives an account of the relationship of the authors with their own historical and cultural context; the third analyzes the relationship existing between their political philosophy and other major areas of interest, such as epistemology, ethics, psychology and religion, in order to clarify policy s meaning into their philosophical systems; the fourth exposes the contents of their main political works; and the fifth chapter concerns the comparative reading of some of the main themes related to the ideal city. This last chapter is focused on the meaning of happiness as the purpose of the ideal government; the isomorphism man / city / cosmos; the profile of the ruler; the role of law and the analysis of the deviant cities.File | Dimensione | Formato | |
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