To trace the action of a 'Verga function' in the literature of the second half of the 20th century, one can follow Mario Pomilio. For the critic and writer from Abruzzo, the encounter with the author of Malavoglia is an opportunity to suffer the «shock of things», to argue about realism and the southern question. The critic's interventions are flanked by the narrator's reasons, so much so that it can be affirmed that Verga, together with Pirandello and Manzoni, is part of that literary constellation that Pomilio looks to in order to come to terms with his personal writing of 'disruption'.
Per rintracciare l’azione di una ‘funzione Verga’ nella letteratura del secondo Novecento si può seguire Mario Pomilio. Per il critico e scrittore abruzzese l’incontro con l’autore dei Malavoglia è l’occasione per soffrire «l’urto delle cose», per ragionare sul realismo e sulla questione meridionale. Agli interventi del critico si affiancano le ragioni del narratore, tanto da poter affermare che Verga – insieme a Pirandello e Manzoni – fa parte di quella costellazione letteraria a cui Pomilio guarda per fare i conti con la sua personale scrittura del ‘dissesto’.
Pomilio, Verga e l’urto con il reale
Giuseppe Palazzolo
2023-01-01
Abstract
To trace the action of a 'Verga function' in the literature of the second half of the 20th century, one can follow Mario Pomilio. For the critic and writer from Abruzzo, the encounter with the author of Malavoglia is an opportunity to suffer the «shock of things», to argue about realism and the southern question. The critic's interventions are flanked by the narrator's reasons, so much so that it can be affirmed that Verga, together with Pirandello and Manzoni, is part of that literary constellation that Pomilio looks to in order to come to terms with his personal writing of 'disruption'.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.