Our thesis is aimed to study the interventions of renewal of railway buildings as their role of hubs is changing. While traditional squares are set at the confluence of two or more streets stations are the intersections of two or more typologies of railway lines, from underground to high speed railways. The key-words of this research are perhaps railways, renewal, architectural heritage, urban landscape, hubs of interchange. The first part is focused on the history of the stations as a particular example of civil architecture from the industrial era to reconstruction after World War II and on the analysis of some historical stations management s best practices. Afterwards the thesis deals on the case of Catania Central Station, indicating some guide-lines in order to increase the quality of life in this non-lieu , according to definition of the sociologist Marc Augè.
Il nostro elaborato intende studiare gli interventi di riqualificazione delle stazioni ferroviarie al mutare del loro ruolo di nodi di interscambio. Mentre le piazze tradizionali si trovano dove due o più strade confluiscono, le stazioni costituiscono i punti di intersezione di due o più tipologie di strade ferrate, dalla metropolitana alle linee ad alta velocità. Le parole chiave della presente ricerca sono, pertanto, le seguenti: ferrovie, riqualificazione, patrimonio architettonico, paesaggio urbano, poli di scambio. La prima parte è focalizzata sulla storia dell'edificio ferroviario quale particolare esempio di architettura civile, dall'età industriale alla periodo della ricostruzione nel secondo dopoguerra, e sull'analisi di alcune buone pratiche di gestione delle stazioni storiche. La tesi affronta poi il caso locale di Catania Centrale, indicando alcune linee guida volte a migliorare la qualità della vita in questo non-luogo, secondo la nota definizione del sociologo Marc Augè.
La riqualificazione delle stazioni ferroviarie. Linee guida per il recupero di "Catania Centrale" / Barbagallo, Salvatore. - (2012 Dec 10).
La riqualificazione delle stazioni ferroviarie. Linee guida per il recupero di "Catania Centrale"
BARBAGALLO, SALVATORE
2012-12-10
Abstract
Our thesis is aimed to study the interventions of renewal of railway buildings as their role of hubs is changing. While traditional squares are set at the confluence of two or more streets stations are the intersections of two or more typologies of railway lines, from underground to high speed railways. The key-words of this research are perhaps railways, renewal, architectural heritage, urban landscape, hubs of interchange. The first part is focused on the history of the stations as a particular example of civil architecture from the industrial era to reconstruction after World War II and on the analysis of some historical stations management s best practices. Afterwards the thesis deals on the case of Catania Central Station, indicating some guide-lines in order to increase the quality of life in this non-lieu , according to definition of the sociologist Marc Augè.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
La_riqualificazione_delle_stazioni_ferroviarie.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
28.52 MB
Formato
Adobe PDF
|
28.52 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.