In administrative-tax law, the precautionary function is attributed by law not only to the competent jurisdictional authority, but also to the public administration, which can exercise it authoritatively for the protection of the interests entrusted to it by the law. The legal regime that distinguishes the related provisions is characterized by certain peculiarities, because it is inevitably affected by the procedural dynamics typical of administrative action. With specific regard to tax matters, there are various institutions through which the financial administration authoritatively exercises the aforementioned precautionary function. On the one hand, there are the institutions that perform the function of making the acquisition of tax revenues more rapid and/or probable, which typically occurs by attributing to the financial administration, in the presence of the requirements established from time to time by law, the possibility to place temporary legal constraints on different categories of assets/rights available to taxpayers (immovable assets, registered movable assets, credits), with a view to their subsequent subservience to the satisfaction of tax claims: this category includes the mortgage, the seizure of registered movable assets and various regulatory cases of suspension of payments due by the administration in favor of the taxpayer. From another perspective, precautionary purposes can also be found in the power of the financial administration to suspend the effects of a previous provision whose elimination it considers in self-protection, with the aim of safeguarding its own interest in not implementing a provision of uncertain legitimacy. /substantiation. The work therefore pursues the intention of systematically examining the theme of the power that, in its various forms of expression, the law attributes to the financial administration in order to satisfy precautionary needs referable to it.
Nel diritto amministrativo-tributario la funzione cautelare è attribuita dalla legge, oltre che alla competente autorità giurisdizionale, anche alla pubblica amministrazione, che può esercitarla in via autoritativa per la tutela degli interessi alla stessa affidati dall'ordinamento. Il regime giuridico che contraddistingue i relativi provvedimenti è caratterizzato da talune peculiarità, perché risente inevitabilmente della dinamica procedimentalizzata tipica dell’azione amministrativa. Con specifico riguardo alla materia tributaria, diversi sono gli istituti tramite i quali l'amministrazione finanziaria esercita in via autoritativa la predetta funzione cautelare. Da un lato si pongono gli istituti che assolvono alla funzione di rendere più celere e/o probabile l’acquisizione delle entrate tributarie, il che tipicamente avviene attribuendo all’amministrazione finanziaria, alla presenza dei requisiti di volta in volta stabiliti dalla legge, la possibilità di apporre vincoli giuridici provvisori su diverse categorie di beni/diritti nella disponibilità dei contribuenti (beni immobili, beni mobili registrati, crediti), in vista di un loro successivo asservimento al soddisfacimento della pretesa erariale: si ascrivono in questa categoria l’ipoteca, il fermo dei beni mobili registrati e varie fattispecie normative di sospensione dei pagamenti dovuti dall'amministrazione in favore del contribuente. Sotto altro profilo, finalità cautelari sono rinvenibili anche nel potere dell’amministrazione finanziaria di sospendere gli effetti di un precedente provvedimento di cui essa valuti l’eliminazione in autotutela, con il fine salvaguardare il proprio interesse a non dare esecuzione ad un provvedimento dalla incerta legittimità/fondatezza. Il lavoro persegue quindi l'intendimento di approfondire in ottica sistematica il tema del potere che, nelle sue diverse forme di espressione, la legge attribuisce all’amministrazione finanziaria al fine di soddisfare esigenze cautelari alla stessa riferibili.
Il potere cautelare dell'amministrazione finanziaria / Ferlito, Gabriele. - (2024 Jun 12).
Il potere cautelare dell'amministrazione finanziaria
FERLITO, GABRIELE
2024-06-12
Abstract
In administrative-tax law, the precautionary function is attributed by law not only to the competent jurisdictional authority, but also to the public administration, which can exercise it authoritatively for the protection of the interests entrusted to it by the law. The legal regime that distinguishes the related provisions is characterized by certain peculiarities, because it is inevitably affected by the procedural dynamics typical of administrative action. With specific regard to tax matters, there are various institutions through which the financial administration authoritatively exercises the aforementioned precautionary function. On the one hand, there are the institutions that perform the function of making the acquisition of tax revenues more rapid and/or probable, which typically occurs by attributing to the financial administration, in the presence of the requirements established from time to time by law, the possibility to place temporary legal constraints on different categories of assets/rights available to taxpayers (immovable assets, registered movable assets, credits), with a view to their subsequent subservience to the satisfaction of tax claims: this category includes the mortgage, the seizure of registered movable assets and various regulatory cases of suspension of payments due by the administration in favor of the taxpayer. From another perspective, precautionary purposes can also be found in the power of the financial administration to suspend the effects of a previous provision whose elimination it considers in self-protection, with the aim of safeguarding its own interest in not implementing a provision of uncertain legitimacy. /substantiation. The work therefore pursues the intention of systematically examining the theme of the power that, in its various forms of expression, the law attributes to the financial administration in order to satisfy precautionary needs referable to it.File | Dimensione | Formato | |
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