In the current cultural landscape, ensuring museum accessibility for people with visual disabilities represents a crucial challenge in achieving genuine cultural inclusion. Vis. In. Mus.A, a project developed through a collaboration between the Galleria Regionale of Palazzo Bellomo in Syracuse and the University of Catania, offers a multisensory experience that integrates technology and tactile storytelling. At the heart of the project is a 3D-printed replica of selected artworks, designed for tactile exploration and equipped with microtags that activate specific audio content corresponding to sculptural details. The case study of The Breastfeeding Madonna by Domenico Gagini enabled the testing of an inclusive methodology that combines digital surveying, physical prototyping, and narrative design - overcoming the limitations of traditional audio guides and enhancing elements that are invisible to the naked eye. The wearable device, engineered not to interfere with tactile sensitivity, enables autonomous and context-aware interaction with the artwork. This approach demonstrates how the thoughtful use of technology can foster more equitable and meaningful engagement, transforming the museum into an accessible space - attentive to perceptual diversity and continually evolving.
L’accessibilità museale per le persone con disabilità visiva rappresenta oggi una sfida imprescindibile per garantire una reale inclusione culturale. Il progetto Vis. In. Mus.A, sviluppato attraverso un protocollo operativo tra la Galleria Regionale Palazzo Bellomo di Siracusa e l’Università di Catania, propone un sistema di fruizione multisensoriale fondato sull’integrazione tra tecnologia e narrazione tattile. Al centro dell’esperienza vi è la replica in stampa 3D di opere selezionate, esplorabili attraverso il tatto e dotate di microtag capaci di attivare contenuti audio specifici in corrispondenza dei dettagli scultorei. Il caso studio della Madonna che allatta di Domenico Gagini ha permesso di sperimentare una metodologia inclusiva che combina rilievo digitale, prototipazione fisica e progettazione narrativa, superando i limiti delle tradizionali audioguide e valorizzando anche elementi non visibili a occhio nudo. Il dispositivo indossabile, progettato per non ostacolare la sensibilità tattile, consente un’interazione autonoma e contestuale con l’opera. L’approccio adottato dimostra come l’uso consapevole della tecnologia possa favorire una fruizione più equa e profonda, trasformando il museo in uno spazio accessibile, sensibile alla diversità percettiva e in continua evoluzione.
Un museo per tutti: esperienze sensoriali per una fruizione inclusiva e diffusa
Rita Maria ValentiPrimo
;Giancarlo Iannizzotto;Concetta Aliano;Roberta Cerruto
2025-01-01
Abstract
In the current cultural landscape, ensuring museum accessibility for people with visual disabilities represents a crucial challenge in achieving genuine cultural inclusion. Vis. In. Mus.A, a project developed through a collaboration between the Galleria Regionale of Palazzo Bellomo in Syracuse and the University of Catania, offers a multisensory experience that integrates technology and tactile storytelling. At the heart of the project is a 3D-printed replica of selected artworks, designed for tactile exploration and equipped with microtags that activate specific audio content corresponding to sculptural details. The case study of The Breastfeeding Madonna by Domenico Gagini enabled the testing of an inclusive methodology that combines digital surveying, physical prototyping, and narrative design - overcoming the limitations of traditional audio guides and enhancing elements that are invisible to the naked eye. The wearable device, engineered not to interfere with tactile sensitivity, enables autonomous and context-aware interaction with the artwork. This approach demonstrates how the thoughtful use of technology can foster more equitable and meaningful engagement, transforming the museum into an accessible space - attentive to perceptual diversity and continually evolving.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.