The law of 30.10.2008, n. 169 introduces in the Italian school the teaching of Citizenship and Constitution, in order to resume educational work as a necessary and open tool to solve the problems of training and integral development of the person. The European scenario, within which this law is placed, shows the need for the European dimension of education between Lisbon 2010 and Europe 2020, which should prompt all experts to revisit the curriculum from a European perspective. Precisely it refers to history programmes and the comparative study of literature. The aim is to revisit the curricula from a European perspective to redefine them in terms of key skills in reading, science and mathematics, skills in the use of at least two EU languages, ICT, the ability to learn to learn to the social and civic skills of active citizenship, to the spirit of creativity, initiative and entrepreneurship. In essence, it is necessary to initiate innovative teaching, developing a vertical implicit curriculum in the three, in orders and grades of school in order to combine the explicit elements of education with the variables of the instructive and educational process, the cultural memories of pupils, their motivations, living environments, the constructive management of borders, the interest acquired by them outside the school, to improve peaceful coexistence and civic sense.
La legge del 30.10.2008, n. 169 introduce nella scuola italiana l’insegnamento Cittadinanza e Costituzione, al fine di riprendere il lavoro educativo come strumento necessario e aperto per risolvere i problemi della formazione e dello sviluppo integrale della persona. Lo scenario europeo, entro cui si colloca tale legge, mostra la necessità della dimensione europea dell’educazione tra Lisbona 2010 e Europa 2020, che dovrebbe spingere tutti gli addetti ai lavori a rivisitare i curricoli in ottica europea. Precisamente ci si riferisce ai programmi di storia e allo studio comparato della letteratura. Il proposito è quello di rivisitare i curricoli in ottica europea per ridefinirli in ordine alle competenze chiave nella lettura, nelle scienze e nella matematica, alle competenze nell’uso di almeno due lingue comunitarie, delle TIC, alla capacità di imparare a imparare, alle competenze sociali e civiche di cittadinanza attiva, allo spirito di creatività, iniziativa e imprenditorialità. In buona sostanza, è necessario avviare una didattica innovativa, elaborando un curricolo implicito verticale nei tre ordini e gradi di scuola in modo da congiungere gli elementi espliciti dell’istruzione con le variabili del processo istruttivo e educativo, le memorie culturali degli alunni, le loro motivazioni, gli ambienti di vita, la gestione costruttiva dei confini, l’interesse acquisito dagli stessi al di fuori della scuola, per migliorare la convivenza pacifica e il senso civico.
Cittadinanza e Costituzione e il Curriculo verticale nella Scuola secondaria di II^ grado tra normativa di riferimento e modelli di riferimento Citizenship and Constitution and the Vertical Curriculum in the Second level Secondary School between Reference Legislation and Reference Models
Paolina Mulè
2019-01-01
Abstract
The law of 30.10.2008, n. 169 introduces in the Italian school the teaching of Citizenship and Constitution, in order to resume educational work as a necessary and open tool to solve the problems of training and integral development of the person. The European scenario, within which this law is placed, shows the need for the European dimension of education between Lisbon 2010 and Europe 2020, which should prompt all experts to revisit the curriculum from a European perspective. Precisely it refers to history programmes and the comparative study of literature. The aim is to revisit the curricula from a European perspective to redefine them in terms of key skills in reading, science and mathematics, skills in the use of at least two EU languages, ICT, the ability to learn to learn to the social and civic skills of active citizenship, to the spirit of creativity, initiative and entrepreneurship. In essence, it is necessary to initiate innovative teaching, developing a vertical implicit curriculum in the three, in orders and grades of school in order to combine the explicit elements of education with the variables of the instructive and educational process, the cultural memories of pupils, their motivations, living environments, the constructive management of borders, the interest acquired by them outside the school, to improve peaceful coexistence and civic sense.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Saggio Mulè.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
154.95 kB
Formato
Adobe PDF
|
154.95 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.