Where the evolution in the field of image technology makes monitors, screens and touch-screens available with ever greater resolution – in which the size of each pixel seems to decrease to the threshold of effective visibility - contemporary visual culture, especially in the field of the production of toys and video games, it still retains a strong interest in low resolution types of representation in which the recognizability of the single ‘picture element’ is the foundation of each aesthetic figure. The history of the formation of digital images – whose origins benefit from late nineteenth-century acquisitions in the field of optics and painting – unfolds between the sixties and nineties of the last century through continuous references and contaminations between the figurative arts and the most advanced research in the field of computer science. These recently conceived images, organized on dense arrays of square elements, on closer inspection find themselves intertwined in the ancient artisan traditions of mosaic but even more of the different textile technologies which show a very close conceptual analogy with the computer techniques of image support. A reflection that uses drawing as a tool to grasp the analogies between these images of a different nature can make it clear how the most modern ‘low-res media’ show a direct connection with visual structures developed through manufacturing practice.

Laddove i progressi nel campo della tecnologia dell’immagine rendono disponibili monitor, schermi e touch-screen con risoluzione sempre maggiore – nei quali la misura di ogni singolo pixel sembra ridursi sino alla soglia della effettiva visibilità – la cultura visuale contemporanea, soprattutto nel campo ludico e videoludico, conserva ancora oggi uno spiccato interesse per tipologie di raffigurazione a bassa risoluzione in cui la riconoscibilità del singolo picture element costituisce il fondamento di ogni cifra estetica. La storia della formazione delle immagini digitali – le cui origini si giovano di acquisizioni tardo ottocentesche nel campo dell’ottica e della pittura – si dipana tra gli anni Sessanta e Novanta del secolo scorso attraverso continui rimandi e contaminazioni tra le arti figurative e le più avanzate ricerche nel campo dell’informatica. Queste immagini di recente concezione, organizzate su fitte matrici di elementi quadrati, a ben vedere trovano addentellati nelle antiche tradizioni artigianali del mosaico ma ancor di più delle differenti tecnologie tessili le quali mostrano una strettissima analogia concettuale con le tecniche informatiche di supporto all’immagine. Una riflessione che utilizzi il disegno come strumento per cogliere i legami tra queste immagini di natura diversa può rendere evidente come i più moderni low res media mostrino una connessione diretta con strutture visuali maturate attraverso la pratica manifatturiera.

Tessere. Gli elementi costitutivi dell’immagine digitale tra arte, scienza e artigianato

E. Dotto
2020-01-01

Abstract

Where the evolution in the field of image technology makes monitors, screens and touch-screens available with ever greater resolution – in which the size of each pixel seems to decrease to the threshold of effective visibility - contemporary visual culture, especially in the field of the production of toys and video games, it still retains a strong interest in low resolution types of representation in which the recognizability of the single ‘picture element’ is the foundation of each aesthetic figure. The history of the formation of digital images – whose origins benefit from late nineteenth-century acquisitions in the field of optics and painting – unfolds between the sixties and nineties of the last century through continuous references and contaminations between the figurative arts and the most advanced research in the field of computer science. These recently conceived images, organized on dense arrays of square elements, on closer inspection find themselves intertwined in the ancient artisan traditions of mosaic but even more of the different textile technologies which show a very close conceptual analogy with the computer techniques of image support. A reflection that uses drawing as a tool to grasp the analogies between these images of a different nature can make it clear how the most modern ‘low-res media’ show a direct connection with visual structures developed through manufacturing practice.
2020
9788835104490
Laddove i progressi nel campo della tecnologia dell’immagine rendono disponibili monitor, schermi e touch-screen con risoluzione sempre maggiore – nei quali la misura di ogni singolo pixel sembra ridursi sino alla soglia della effettiva visibilità – la cultura visuale contemporanea, soprattutto nel campo ludico e videoludico, conserva ancora oggi uno spiccato interesse per tipologie di raffigurazione a bassa risoluzione in cui la riconoscibilità del singolo picture element costituisce il fondamento di ogni cifra estetica. La storia della formazione delle immagini digitali – le cui origini si giovano di acquisizioni tardo ottocentesche nel campo dell’ottica e della pittura – si dipana tra gli anni Sessanta e Novanta del secolo scorso attraverso continui rimandi e contaminazioni tra le arti figurative e le più avanzate ricerche nel campo dell’informatica. Queste immagini di recente concezione, organizzate su fitte matrici di elementi quadrati, a ben vedere trovano addentellati nelle antiche tradizioni artigianali del mosaico ma ancor di più delle differenti tecnologie tessili le quali mostrano una strettissima analogia concettuale con le tecniche informatiche di supporto all’immagine. Una riflessione che utilizzi il disegno come strumento per cogliere i legami tra queste immagini di natura diversa può rendere evidente come i più moderni low res media mostrino una connessione diretta con strutture visuali maturate attraverso la pratica manifatturiera.
pixels, weaving, mosaic, digital images
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