Today’s society imposes, now more than ever, a pedagogicaland didactic reflection on the issue of citizenship, humandignity, democratic action. In this perspective, research and teachingaction, which is useful for fostering the organizational modelunderlying the teaching of "Citizenship and Constitution", thecapacitative dimension of the construction / maturation of"skills", becomes strategic and essential in the Scholastic Institutions.that favor the paths of democratic choice and formation ofthe subject-person. To this end, what is the role of teaching withina more complete vertical school curriculum, oriented towards theintegral training of the European citizen able to combine the fields of experience of the disciplines with the transversal competencesof citizenship? The essay aims to answer these questions
La società attuale impone, oggi più che mai, una riflessione pedagogica e didattica circa il tema della cittadinanza, delladignità umana, dell’agire democratico. In questa prospettiva, diventa strategica ed essenziale nelle IstituzioniScolastiche la ricerca, nell’azione didattica, utile a favorire il modello organizzativo che sta alla base dell’insegnamento di “Cittadinanza e Costituzione”, la dimensione capacitante della costruzione/maturazione di “competenze” che favoriscono i percorsi di scelta democratica e formazione del soggetto-persona. A tal fine,come si colloca l’agire didattico all’interno di un più complessivocurricolo verticale di scuola, orientato alla formazione integrale delcittadino europeo in grado di coniugare i campi di esperienza dellediscipline alle competenze trasversali di cittadinanza? Il saggio sipropone di rispondere a questi interrogativi.
Analisi pedagogica e didattica del modello organizzativo che sta alla base dell'insegnamento di “Cittadinanza e Costituzione”, del curricolo verticale e delle competenze
Gulisano D
2019-01-01
Abstract
Today’s society imposes, now more than ever, a pedagogicaland didactic reflection on the issue of citizenship, humandignity, democratic action. In this perspective, research and teachingaction, which is useful for fostering the organizational modelunderlying the teaching of "Citizenship and Constitution", thecapacitative dimension of the construction / maturation of"skills", becomes strategic and essential in the Scholastic Institutions.that favor the paths of democratic choice and formation ofthe subject-person. To this end, what is the role of teaching withina more complete vertical school curriculum, oriented towards theintegral training of the European citizen able to combine the fields of experience of the disciplines with the transversal competencesof citizenship? The essay aims to answer these questionsFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
cittad. cur vert.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
284.12 kB
Formato
Adobe PDF
|
284.12 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.