The present contribution aims to deepen, without anypretension of exhaustiveness, the theoretical, methodological andpractical aspects of the use of video analysis in the field of universityresearch “The vertical curriculum and the teaching of citizenshipand constitution” conducted by a interdisciplinary team of expertsfrom the Department of Political and Social Sciences of the Universityof Catania.To this end, we try to “observe” and “analyze” the use that is made,from the use of video footage, during the educational activities relatedto the implementation of a “hypothesis” of a vertical curriculumof democracy and citizenship. Of some school teachers takenas a sample in the city of Catania.
Il presente contributo si propone di approfondire, senzaalcuna pretesa di esaustività, gli aspetti teorici, metodologici epratici dell’impiego della video-analisi nell’ambito della ricercauniversitaria “Il curricolo verticale e l’insegnamento di cittadinanzae costituzione” condotta da un team interdisciplinare di esperti delDipartimento di Scienze Politiche e Sociali dell’Università degliStudi di Catania.A tal fine, si cerca di “osservare” ed “analizzare” l’impiego che vienefatto dell’utilizzo delle video riprese, durante le attività didatticheinerenti l’implementazione di un “ipotesi” di “curricolo verticaledi costituzione e di cittadinanza” di alcune docenti delle scuoleprese a campione nella città di Catania.
La prospettiva metodologica della video-analisi dell'azione didattica. Una ricerca esplorativa in alcune scuole catanesi
Gulisano D
2019-01-01
Abstract
The present contribution aims to deepen, without anypretension of exhaustiveness, the theoretical, methodological andpractical aspects of the use of video analysis in the field of universityresearch “The vertical curriculum and the teaching of citizenshipand constitution” conducted by a interdisciplinary team of expertsfrom the Department of Political and Social Sciences of the Universityof Catania.To this end, we try to “observe” and “analyze” the use that is made,from the use of video footage, during the educational activities relatedto the implementation of a “hypothesis” of a vertical curriculumof democracy and citizenship. Of some school teachers takenas a sample in the city of Catania.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
cittad. videoanalisi.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
216.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
216.24 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.