The complexity of the teaching profession, as it has emergedin recent decades in the wake of profound educational, politicaland social changes, needs a continuous redefinition of thecultural and professional profile, which takes into account theneed to constantly adapt to the speed of situations, which progressivelypresent themselves and promote a shift of center of gravity in professional actions, moving from an individualisticand transmissive teaching to an “active”, “cooperative” and“laboratory”.
La complessità della professione docente, cosìcome si è andata delineando negli ultimi decenni sulla spintadei profondi mutamenti formativi, politici e sociali, ha bisognodi una ridefinizione continua del profilo culturale e professionale,che tenga conto della necessità di adattarsi costantementealla rapidità delle situazioni, che progressivamente sipresentano e che promuovono uno spostamento di baricentronelle azioni professionali, spostandosi da una didattica individualistae trasmissiva ad una “attiva”,“cooperativa” e“laboratoriale”.
Le capacit-azioni del docente nella didattica attiva, cooperativa e laboratoriale
Gulisano D
2019-01-01
Abstract
The complexity of the teaching profession, as it has emergedin recent decades in the wake of profound educational, politicaland social changes, needs a continuous redefinition of thecultural and professional profile, which takes into account theneed to constantly adapt to the speed of situations, which progressivelypresent themselves and promote a shift of center of gravity in professional actions, moving from an individualisticand transmissive teaching to an “active”, “cooperative” and“laboratory”.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.