This paper concerns the question of the compatibility between the descriptions of common sense and the descriptions of the world belonging to the various "theories", including cognitive science. It is essential the recognition that intentional states (the contents of consciousness) suggest the presence of objective properties of the world. In other words, we must remain realistic in relation to perception in order to treat it. This claim originates by deepening the non-trivially atomic nature of perception. As Wittgenstein's reflections on the relationship between practices, rules, language games and forms of life have brought to light, what is "ordinary" is not an “empirical” certainty; ordinary propositions are the real foundation, and their justification is not psychological, but of public nature (although personally received), and this confirms the "common" character of such unavoidable certainties for the establishment of any speech.
Il problema preso in considerazione in questo contributo riguarda la compatibilità fra le descrizioni di senso comune del mondo con le diverse « teorie » che ne trattano, comprese quelle relative alle scienze cognitive. Si mostra imprescindibile il riconoscimento che gli stati intenzionali (i contenuti di coscienza) lasciano affiorare la presenza di proprietà obiettive del mondo. In altri termini, bisogna rimanere realisti nei confronti della percezione affinché questa risulti trattabile, anche in intelligenza artificiale. Questa tesi viene argomentata approfondendo la natura non banalmente atomica della percezione. Come le riflessioni di Wittgenstein sui rapporti fra prassi, regole, giochi linguistici e forme di vita hanno posto in luce, ciò che è “ordinario” non è non è una certezza di tipo empirico; originarie sono le proposizioni ordinarie, e la loro certezza non è neppure di tipo psicologico, bensì di natura pubblica (benché accolta personalmente) e questo ribadisce il carattere “comune” di tali certezze ineludibili per l’instaurarsi di ogni discorso.
Teoria della conoscenza e senso comune
NEGRO MATTEO
2004-01-01
Abstract
This paper concerns the question of the compatibility between the descriptions of common sense and the descriptions of the world belonging to the various "theories", including cognitive science. It is essential the recognition that intentional states (the contents of consciousness) suggest the presence of objective properties of the world. In other words, we must remain realistic in relation to perception in order to treat it. This claim originates by deepening the non-trivially atomic nature of perception. As Wittgenstein's reflections on the relationship between practices, rules, language games and forms of life have brought to light, what is "ordinary" is not an “empirical” certainty; ordinary propositions are the real foundation, and their justification is not psychological, but of public nature (although personally received), and this confirms the "common" character of such unavoidable certainties for the establishment of any speech.File | Dimensione | Formato | |
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