In the biblical theme of the apocalypse, widespread in German and Austrian expressionist period, I point out the collision between philosophical and political reflection. This allows the resolution of one of the many contradictions of expressionism: the apocalyptic vision of the end of the world in many lirics such as Van Hoddis’ "Weltende, with its perception of the dissolution of the times, is torn by an emerging view of salvation: the socialist and anarchist project 'of the prophets' takes place in the reversal of the apocalypse in a final apocatastasis.
Nel motivi di origine biblica dell’apocalisse, ricorrente nella lirica tedesca e austriaca del periodo spressionista, si può rinvenire quella collisione fra pensiero filosofico e riflessione politica che consente la risoluzione di una delle innumerevoli contraddizioni dell’espressionismo: la visione apocalittica della fine del mondo, il «Weltende» di cui scrive Van Hoddis, con toni profetici condivisi da numerosi altri poeti, in una percezione esasperata della dissoluzione dei tempi, si lacera facendo affiorare una luce di salvezza, accesa dai fuochi delle barricate: nel progetto anarchico-socialista e nel socialismo ‘dei profeti’ si attua il capovolgimento dell’apocalisse in apocatastasi finale.
Apocalisse e utopia nella lirica espressionista tedesca
PULVIRENTI, Grazia
2004-01-01
Abstract
In the biblical theme of the apocalypse, widespread in German and Austrian expressionist period, I point out the collision between philosophical and political reflection. This allows the resolution of one of the many contradictions of expressionism: the apocalyptic vision of the end of the world in many lirics such as Van Hoddis’ "Weltende, with its perception of the dissolution of the times, is torn by an emerging view of salvation: the socialist and anarchist project 'of the prophets' takes place in the reversal of the apocalypse in a final apocatastasis.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.