With Sicilia all'addritta (1958), the Taviani brothers - using the close-up narration of the Sicilian cantor, Ignazio Buttitta, and starting from drawn representations and then from images of various kinds (film footage, photographs, inscriptions, captions and newspapers) - move the camera in Sicily between villages, countryside and decaying schools to the spaces of Sicilian politics inside and outside. They thus recount how the potentialities and ambiguities of a time and a place emerge from the fixed (im)postures and 'movements' of both social bodies and the 'mangiuna di intra e di fora'. Similarly, a few years later, with the medium-length film Con il cuore fermo, Sicilia (1965) ¬¬- born after the project for a first feature film was immediately blocked - Mingozzi made an investigation, a 'physical-poetic' essay interspersed with photographic shots that explored the rural and mining landscape and above all the roads where the stories of human needs and desires are intertwined with a history of fears, brutality and abandonment. Accompanied by Cesare Zavattini's advice, Leonardo Sciascia's texts and Egisto Macchi's music, the work has received recognition in Italy and abroad, acting as an instrument of denunciation starting with a work on the visibility of bodies in these places to recount an almost unspeakable time made up of corpses and deaths in 'live'. The triangulation between images of human bodies, the island and its public dimension is evident, finally, in the very title of Ugo Saitta's series Volto di Sicilia. The ten episodes thus mark the passage and endurance of a human rhythm through the 'visual nerve' of a society that moves from archaic poverty towards the 'overexcited exposure' of the economic boom in the last episode, thus exploring external-internal spaces as public-private elements. However, it is certain passages, especially in the intros, that explicitly mark the opening of a third dimension between the two polarities with which the director reveals both the historical and the tragic and poetic background of the works. A common thread thus seems to emerge in the authors' narrative in the attempt to render filmically the relationship between interiority and exteriority precisely through the relationship between bodies, spaces and individual and public times. A set of works capable in this way of 'pulsating' by transmitting the historical 'stasis', the social and political poses and gestures of the 'Sicilian body' as a symbol also of a national and global history. The modes of vision are in fact transformed into attempts at an unprecedented look at reality. For this reason, the intervention aims at analysing forms and practices, identifying specific similarities and differences in the sensitive restitution of the dialectic between public and private in the works identified.
Con la Sicilia all’addritta (1958) i fratelli Taviani – ricorrendo al racconto in primo piano del cantore siciliano, Ignazio Buttitta, e a partire da raffigurazioni disegnate e poi da immagini di vario tipo (riprese, fotografie, iscrizioni, didascalie e giornali) – muovono la camera in Sicilia fra paesi, campagne e scuole in degrado fino agli spazi della politica siciliana interni ed esterni. Raccontano così come le potenzialità e ambiguità di un tempo e un luogo emergano dalle (im)posture fisse e dai ‘movimenti’ tanto dei corpi sociali che dei «mangiuna di intra e di fora». Allo stesso modo pochi anni dopo con il mediometraggio Con il cuore fermo, Sicilia (1965) ¬¬– nato dopo il progetto di un primo lungometraggio immediatamente bloccato – Mingozzi realizza un’inchiesta, un saggio ‘fisico-poetico’ inframezzato da scatti fotografici che esplora il paesaggio rurale, minerario e soprattutto le strade in cui le storie dei bisogni e desideri umani si intrecciano a una Storia di timori, brutalità e abbandoni. Accompagnato dalla consulenza di Cesare Zavattini, i testi di Leonardo Sciascia e le musiche di Egisto Macchi, l’opera ha ricevuto riconoscimenti in Italia e all’estero, agendo come strumento di denuncia a partire da un lavoro sulla visibilità dei corpi fra questi luoghi per raccontare un tempo quasi inenarrabile fatto di cadaveri e morti in ‘presa diretta’. La triangolazione fra immagini dei corpi umani, dell’isola e della sua dimensione pubblica è evidente, infine, nel titolo stesso della serie Volto di Sicilia di Ugo Saitta. I dieci episodi segnano in questo modo il passaggio e la resistenza di un ritmo umano attraverso il ‘nervo visuale’ di una società che dalla povertà arcaica muove verso l’‘esposizione sovraeccitata’ del boom economico nell’ultimo episodio, esplorando quindi spazi esterni-interni come elementi pubblici-privati. Sono però soprattutto alcuni passaggi, soprattutto nelle intro, a segnare esplicitamente l’apertura di una dimensione terza fra le due polarità con cui il regista rivela tanto il fondo storico quanto tragico e poetico delle opere. Nel racconto degli autori sembra emergerne quindi un filo comune nel tentativo di rendere filmicamente il rapporto fra interiorità ed esteriorità proprio per mezzo della relazione fra corpi, spazi e tempi individuali e pubblici. Un insieme di opere capace in questo modo di ‘pulsare’ trasmettendone le ‘stasi’ storiche, le pose e i gesti sociali e politici del ‘corpo siciliano’ come simbolo anche di una storia nazionale e globale. I modi della visione si trasformano infatti in tentativi di uno sguardo inedito sulla realtà. L’intervento mira per questo ad analizzarne forme e prassi individuandone specifiche similitudini e differenze nella restituzione sensibile della dialettica tra pubblico e privato nelle opere individuate.
L'esteriorità interiore dei volti e corpi di Sicilia. Mingozzi, Saitta e i fratelli Taviani
Giovanna Santaera
Primo
2023-01-01
Abstract
With Sicilia all'addritta (1958), the Taviani brothers - using the close-up narration of the Sicilian cantor, Ignazio Buttitta, and starting from drawn representations and then from images of various kinds (film footage, photographs, inscriptions, captions and newspapers) - move the camera in Sicily between villages, countryside and decaying schools to the spaces of Sicilian politics inside and outside. They thus recount how the potentialities and ambiguities of a time and a place emerge from the fixed (im)postures and 'movements' of both social bodies and the 'mangiuna di intra e di fora'. Similarly, a few years later, with the medium-length film Con il cuore fermo, Sicilia (1965) ¬¬- born after the project for a first feature film was immediately blocked - Mingozzi made an investigation, a 'physical-poetic' essay interspersed with photographic shots that explored the rural and mining landscape and above all the roads where the stories of human needs and desires are intertwined with a history of fears, brutality and abandonment. Accompanied by Cesare Zavattini's advice, Leonardo Sciascia's texts and Egisto Macchi's music, the work has received recognition in Italy and abroad, acting as an instrument of denunciation starting with a work on the visibility of bodies in these places to recount an almost unspeakable time made up of corpses and deaths in 'live'. The triangulation between images of human bodies, the island and its public dimension is evident, finally, in the very title of Ugo Saitta's series Volto di Sicilia. The ten episodes thus mark the passage and endurance of a human rhythm through the 'visual nerve' of a society that moves from archaic poverty towards the 'overexcited exposure' of the economic boom in the last episode, thus exploring external-internal spaces as public-private elements. However, it is certain passages, especially in the intros, that explicitly mark the opening of a third dimension between the two polarities with which the director reveals both the historical and the tragic and poetic background of the works. A common thread thus seems to emerge in the authors' narrative in the attempt to render filmically the relationship between interiority and exteriority precisely through the relationship between bodies, spaces and individual and public times. A set of works capable in this way of 'pulsating' by transmitting the historical 'stasis', the social and political poses and gestures of the 'Sicilian body' as a symbol also of a national and global history. The modes of vision are in fact transformed into attempts at an unprecedented look at reality. For this reason, the intervention aims at analysing forms and practices, identifying specific similarities and differences in the sensitive restitution of the dialectic between public and private in the works identified.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
santaera_L_esteriorità interiore dei corpi e volti di Sicilia - Mingozzi, Saitta e i fratelli Taviani.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
3.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.29 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.