The Basilian homilies in divites and in illud document in the late ancient Cappadocia the existence not only of “rich” men – impatient to show their power through the ownership of the excess and the fulfillment of frivolous desires – and “poor” men – defeated by the essential needs and by the search for necessity – but also of a mid-range, wide and varied, consisting of medium and large landowners, feneratores, bureaucrats, intellectuals, traders, speculators, specialized artisans, parvenus relatively less wealthy, but very capable of disguising, indeed of concealing, their economic welfare.

Le omelie basiliane in divites e in illud documentano l’esistenza nella Cappadocia tardoantica non soltanto di “ricchi” – ansiosi di ostentare il proprio potere attraverso il possesso del superfluo e il soddisfacimento di desideri vani – e “poveri” – schiacciati dai bisogni essenziali e dalla ricerca del necessario – ma anche di una fascia intermedia, ampia e variegata, costituita da proprietari terrieri medio-grandi, feneratores, burocrati, intellettuali, commercianti, speculatori, artigiani specializzati, parvenus relativamente meno facoltosi, ma assai abili a dissimulare, anzi addirittura ad occultare, il proprio benessere economico.

I segni del potere nella Cappadocia tardoantica: la ricchezza fra ostentazione e occultamento

CASSIA, Margherita Guglielmina
2017-01-01

Abstract

The Basilian homilies in divites and in illud document in the late ancient Cappadocia the existence not only of “rich” men – impatient to show their power through the ownership of the excess and the fulfillment of frivolous desires – and “poor” men – defeated by the essential needs and by the search for necessity – but also of a mid-range, wide and varied, consisting of medium and large landowners, feneratores, bureaucrats, intellectuals, traders, speculators, specialized artisans, parvenus relatively less wealthy, but very capable of disguising, indeed of concealing, their economic welfare.
2017
978-88-99168-23-0
Le omelie basiliane in divites e in illud documentano l’esistenza nella Cappadocia tardoantica non soltanto di “ricchi” – ansiosi di ostentare il proprio potere attraverso il possesso del superfluo e il soddisfacimento di desideri vani – e “poveri” – schiacciati dai bisogni essenziali e dalla ricerca del necessario – ma anche di una fascia intermedia, ampia e variegata, costituita da proprietari terrieri medio-grandi, feneratores, burocrati, intellettuali, commercianti, speculatori, artigiani specializzati, parvenus relativamente meno facoltosi, ma assai abili a dissimulare, anzi addirittura ad occultare, il proprio benessere economico.
Cappadocia, Basil, Wealth, Power, Signs
Cappadocia, Basilio, Ricchezza, Potere, Simboli
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/61618
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