An interpretation of the concluding chapters of the Malavoglia is proposed in the light of the leitmotif of 'going away', of farewell, noting the tragic dimension (according to Goethe) of the conflict between wanting and duty. Lia's departure first and then 'Ntoni's constitute an oppositional pair between wanting and having to leave. For Lia, the detachment, without hesitation, from the family, is made necessary by having learnt how her own life had been condemned forever, regardless of the alleged guilt. Another opposition takes place in the same character, 'Ntoni. His wanting to 'go away', in Chapter XI, is contrasted with his concluding duty to 'go away', with the awareness of the inevitability of separation.
Si propone un’interpretazione dei capitoli conclusivi dei Malavoglia alla luce del leitmotiv dell'"andare via", del commiato, rilevando la dimensione tragica (secondo Goethe) del conflitto tra volere e dovere. La partenza di Lia prima e di ’Ntoni poi costituiscono una coppia oppositiva tra il volere e il dovere andar via. Per Lia, il distacco, senza esitazione, dalla famiglia, è reso necessario dall'avere appreso di come la propria vita fosse stata condannata per sempre, indipendentemente dalla presunta colpa. Un’altra opposizione ha luogo nello stesso personaggio, ’Ntoni. Al suo volere "andarsene", nell’XI capitolo, si contrappone il conclusivo dovere “andare via”, con la consapevolezza della ineluttabilità della separazione.
“Andare via". I capitoli finali dei “Malavoglia” e il conflitto tragico tra volere e dovere
Manganaro Andrea
2024-01-01
Abstract
An interpretation of the concluding chapters of the Malavoglia is proposed in the light of the leitmotif of 'going away', of farewell, noting the tragic dimension (according to Goethe) of the conflict between wanting and duty. Lia's departure first and then 'Ntoni's constitute an oppositional pair between wanting and having to leave. For Lia, the detachment, without hesitation, from the family, is made necessary by having learnt how her own life had been condemned forever, regardless of the alleged guilt. Another opposition takes place in the same character, 'Ntoni. His wanting to 'go away', in Chapter XI, is contrasted with his concluding duty to 'go away', with the awareness of the inevitability of separation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


