Teaching languages has always been a debated issue. It is a wide research scope even though most research has focused primarily either on finding the best methods and approaches to accomplish varied linguistic targets or on devising strategies to support a better, faster and more effective learning. Furthermore, seldom has the language itself being considered an item of investigation as far as teaching is concerned, given that is taken for granted that it is a clearly defined unit to be taught. Even though this can be partially true for many languages, it is not the case with English. Unlike most languages, in fact, English is complex, problem- atic and not homogeneous, neither is there full agreement on whether there is a Standard variety and which one it is. The reference to a Standard variety is here not merely ideo- logical or sociolinguistic, although the wide existing litera- ture on Standard English may lead to think that ideology is the key issue. Our main interest is defining what variety of English or what Englishes students should become familiar with. We will be dealing with language teaching and learning and with the status of English as a language of international communication. Our theoretical framework consists of is- sues belonging to the scope of applied linguistics and soci- olinguistics since the very first problem we will be address- ing is the extent to which the spread of the English language affects language teaching.

L'insegnamento delle lingue è sempre stato problematico. E' un campo di ricerca molto vasto ed in continua evoluzione, tuttavia l'attenzione si è sempre focalizzata sulla ricerca dei metodi migliori, di approcci che permettano di raggiungere gli obiettivi formativi nel minor tempo possibile e di strategie che facilitino l'apprendimento. Raramente, invece, ci si è soffermati sull'oggeto di insegnamento, cioè sulla lingua che si deve insegnare perché questa viene sempre data per scontata. Nonstanmte quest'ultima affermzione sia vera pèerm la maggiorn aprte delle lingue, non lo è di certo per la lingua inglese, visto che diversametne dalle altre lingue essa rivela una notevole 'variabilità interna' cher ende difficile ed ideologicametne connotata la definizione di uno standard. L'obiettivo di questo lavoro è investigare qualce varietà di inlgese possa essere 'utile e funzionale' agli studenti. FAcendo rierimento ai più recetni studi in manbito di World Englishes e sociolinguistica più in generale cercheremo di capire se e quanto la diffusione della lingua inglese influenzi il suo insegnamento/apprendimento facendo riferimento ad una ricerca sul campo.

Learning English in a globalized world

VIGO, Francesca Maria;
2012-01-01

Abstract

Teaching languages has always been a debated issue. It is a wide research scope even though most research has focused primarily either on finding the best methods and approaches to accomplish varied linguistic targets or on devising strategies to support a better, faster and more effective learning. Furthermore, seldom has the language itself being considered an item of investigation as far as teaching is concerned, given that is taken for granted that it is a clearly defined unit to be taught. Even though this can be partially true for many languages, it is not the case with English. Unlike most languages, in fact, English is complex, problem- atic and not homogeneous, neither is there full agreement on whether there is a Standard variety and which one it is. The reference to a Standard variety is here not merely ideo- logical or sociolinguistic, although the wide existing litera- ture on Standard English may lead to think that ideology is the key issue. Our main interest is defining what variety of English or what Englishes students should become familiar with. We will be dealing with language teaching and learning and with the status of English as a language of international communication. Our theoretical framework consists of is- sues belonging to the scope of applied linguistics and soci- olinguistics since the very first problem we will be address- ing is the extent to which the spread of the English language affects language teaching.
2012
978-88-97085-68-3
L'insegnamento delle lingue è sempre stato problematico. E' un campo di ricerca molto vasto ed in continua evoluzione, tuttavia l'attenzione si è sempre focalizzata sulla ricerca dei metodi migliori, di approcci che permettano di raggiungere gli obiettivi formativi nel minor tempo possibile e di strategie che facilitino l'apprendimento. Raramente, invece, ci si è soffermati sull'oggeto di insegnamento, cioè sulla lingua che si deve insegnare perché questa viene sempre data per scontata. Nonstanmte quest'ultima affermzione sia vera pèerm la maggiorn aprte delle lingue, non lo è di certo per la lingua inglese, visto che diversametne dalle altre lingue essa rivela una notevole 'variabilità interna' cher ende difficile ed ideologicametne connotata la definizione di uno standard. L'obiettivo di questo lavoro è investigare qualce varietà di inlgese possa essere 'utile e funzionale' agli studenti. FAcendo rierimento ai più recetni studi in manbito di World Englishes e sociolinguistica più in generale cercheremo di capire se e quanto la diffusione della lingua inglese influenzi il suo insegnamento/apprendimento facendo riferimento ad una ricerca sul campo.
testo ibrido; insegnamento; diffusione lingua inglese
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
vigo taviano Learning English in a Globalized World.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Non specificato
Dimensione 135.73 kB
Formato Adobe PDF
135.73 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/67878
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact