In the book Epidemie del Potere. Temi e Figure del Contagio dal Medioevo al Fascismo (Epidemics of Power: Themes and Figures of Contagion from the Middle Ages to Fascism), the essay examines the accusation of blood libel by comparing the works of Umberto Eco – Il cimitero di Praga (The Prague Cemetery), in particular – and Alessandro Manzoni. The article explores how the false anti-Semitic belief in Jewish ritual sacrifice is treated, analyses Girard's concept of mimetic violence as applied to the Passion of Christ and Manzoni's crowd, and investigates the role of historical forgeries such as The Protocols of the Elders of Zion in generating hatred. Finally, the text reflects on the construction of the enemy and the function of narrative in revealing the dynamics of power and disinformation.
All’interno del volume "Epidemie del Potere. Temi e Figure del Contagio dal Medioevo al Fascismo" il saggio esamina l'accusa del sangue incrociando i testi di Umberto Eco – Il cimitero di Praga, in particolare – e di Alessandro Manzoni. L'articolo esplora come la falsa credenza antisemita del sacrificio rituale ebraico sia trattata, analizza il concetto di violenza mimetica di Girard, applicato alla Passione di Cristo e alla folla manzoniana, e indaga il ruolo dei falsi storici come i Protocolli dei Savi di Sion nel generare odio. Infine, il saggio riflette sulla costruzione del nemico e sulla funzione della narrativa nel rivelare le dinamiche del potere e della disinformazione.
L'accusa del sangue in Eco (e in Manzoni)
giuseppe palazzolo
2025-01-01
Abstract
In the book Epidemie del Potere. Temi e Figure del Contagio dal Medioevo al Fascismo (Epidemics of Power: Themes and Figures of Contagion from the Middle Ages to Fascism), the essay examines the accusation of blood libel by comparing the works of Umberto Eco – Il cimitero di Praga (The Prague Cemetery), in particular – and Alessandro Manzoni. The article explores how the false anti-Semitic belief in Jewish ritual sacrifice is treated, analyses Girard's concept of mimetic violence as applied to the Passion of Christ and Manzoni's crowd, and investigates the role of historical forgeries such as The Protocols of the Elders of Zion in generating hatred. Finally, the text reflects on the construction of the enemy and the function of narrative in revealing the dynamics of power and disinformation.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.