Questo articolo esplora la Cultura Visuale Generativa del Post-Antropocene, offrendo una riflessione sull'ecocritica generativa del cinema vulcanico. L'oggetto è la dimensione critica che le immagini acquisiscono quando modellate dall'interazione naturale, tecnologica e umana, incorporando una prospettiva post-Antropocenica. La metodologia applica quadri teorici come la visione post-antropocentrica di Latour e la complessità generativa per analizzare come le ‘sfere’ fisiche, sociali e culturali rimodellino la cultura mediale audiovisiva, sviluppando il discorso dopo Jean Epstein. Lo studio esamina due casi studio cinematografici ambientati nella regione etnea: "Dove vanno i vecchi dèi che il mondo ignora?" (Giuseppe Spina, Giulia Mazzone, Nomadica, 2022) e Pietra Madre (Mauro Maugeri, Daniel Greco, Associazione Scarti e Arte Scienza, 2024). Questi film raffigurano la vita quotidiana plasmata dal vulcano, unendo scienza, arte e cultura visuale glocal per rivelare la stratificata 'memoria della terra'
This paper explores Post-Anthropocene Generative Visual Culture, offering a reflection on the generative ecocriticism of volcanic film. The object is the critical dimension images acquire when shaped by natural, technological, and human interaction, incorporating a post-Anthropocene perspective. The methodology applies theoretical frameworks like Latour’s post-anthropocentric view and generative complexity to analyze how physical, social, and cultural 'spheres' reshape visual culture, developing discourse after Jean Epstein. The study examines two cinematic case studies set in the Etna region: "Dove vanno i vecchi dèi che il mondo ignora? (Giuseppe Spina, Giulia Mazzone, Nomadica, 2022) and Pietra Madre (Mauro Maugeri, Daniele Greco, Associazione Scarti and Arte Scienza, 2024). These films depict daily life shaped by the volcano, blending science, art, and glocal visual culture to reveal the layered 'memory of the earth'.
Post-Anthropocene generative visual culture. Stones and Myths from Two Volcanic Films on Mount Etna
G. Santaera
2025-01-01
Abstract
This paper explores Post-Anthropocene Generative Visual Culture, offering a reflection on the generative ecocriticism of volcanic film. The object is the critical dimension images acquire when shaped by natural, technological, and human interaction, incorporating a post-Anthropocene perspective. The methodology applies theoretical frameworks like Latour’s post-anthropocentric view and generative complexity to analyze how physical, social, and cultural 'spheres' reshape visual culture, developing discourse after Jean Epstein. The study examines two cinematic case studies set in the Etna region: "Dove vanno i vecchi dèi che il mondo ignora? (Giuseppe Spina, Giulia Mazzone, Nomadica, 2022) and Pietra Madre (Mauro Maugeri, Daniele Greco, Associazione Scarti and Arte Scienza, 2024). These films depict daily life shaped by the volcano, blending science, art, and glocal visual culture to reveal the layered 'memory of the earth'.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


