The principle of the tax unavailability, which can not allow the administrative discretion according to an and quantum debeatur, has its foundation in the art. 23 Cost. («nessuna prestazione personale o patrimoniale può essere imposta se non in base alla legge») that, as everybody knows, states, in a wellestablished and updated version, that principle of “tax consent” or of “self –imposition”, known as “no taxation without representation” which has strongly determined the birth of “Stato di diritto”. In fact from the rule of law, here expressed, depends the fact that administrative choices are not possible regarding the existence and the entity of the tax debts, that is, the administrative action regarding these profiles is binded. It is valid also for the European dimension (in the regulations of each State but also in general of the European Union ones, with the requested adaptations of the specificity of each of them): in fact, the rule of law in tax matters is a fundamental constitutional principle of the Member States (despite some differences, in the principal Constitutions there are some analogies, with the above mentioned art. 23) and for this reason it can be considered part of the Union law (in the tax matters the Treaties do not undermine the constitutional principles of the Member States and the legislative power whose execution can be subjected, in some cases, to some negative limits).
Il principio di indisponibilità del tributo, per il quale non è ammessa discrezionalità amministrativa in ordine ad an e quantum debeatur, ha il suo fondamento nell’art. 23 Cost. («nessuna prestazione personale o patrimoniale può essere imposta se non in base alla legge»), il quale, come è noto, enuncia, in veste consolidata e attualizzata, quel principio del “consenso al tributo” o dell’“autoimposizione”, altrimenti noto come “no taxation nwithout representation”, che ha caratterizzato fortemente la nascita dello stato di diritto. Infatti, dalla riserva di legge ivi espressa discende che su doverosità ed entità delle prestazioni tributarie non sono possibili “scelte” amministrative, ossia che l’azione amministrativa su tali profili è vincolata. Ciò vale anche in una dimensione europea (negli ordinamenti dei singoli Stati ma anche e, più in generale, dell’Unione europea, pur con gli adattamenti richiesti dalle specificità di ciascuno di essi), poiché la riserva di legge in materia tributaria è principio costituzionale fondamentale degli Stati membri (omologhi dell’art. 23 Cost., pur con diverse enunciazioni, si rinvengono nelle principali costituzioni) e, proprio per questo, può essere considerata parte dell’ordinamento dell’Unione (da parte dei Trattati in materia tributaria non sono toccati principi costituzionali e potestà legislative degli Stati membri, alla cui esplicazione sono semmai posti dei limiti, per lo più negativi).
Riserva di legge e indisponibilità del tributo
GUIDARA, ANTONIO
2012-01-01
Abstract
The principle of the tax unavailability, which can not allow the administrative discretion according to an and quantum debeatur, has its foundation in the art. 23 Cost. («nessuna prestazione personale o patrimoniale può essere imposta se non in base alla legge») that, as everybody knows, states, in a wellestablished and updated version, that principle of “tax consent” or of “self –imposition”, known as “no taxation without representation” which has strongly determined the birth of “Stato di diritto”. In fact from the rule of law, here expressed, depends the fact that administrative choices are not possible regarding the existence and the entity of the tax debts, that is, the administrative action regarding these profiles is binded. It is valid also for the European dimension (in the regulations of each State but also in general of the European Union ones, with the requested adaptations of the specificity of each of them): in fact, the rule of law in tax matters is a fundamental constitutional principle of the Member States (despite some differences, in the principal Constitutions there are some analogies, with the above mentioned art. 23) and for this reason it can be considered part of the Union law (in the tax matters the Treaties do not undermine the constitutional principles of the Member States and the legislative power whose execution can be subjected, in some cases, to some negative limits).File | Dimensione | Formato | |
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