In this paper the epistemological question assumes its centrality. If you overtake the prohibition of interrogating nature on its deepest raison d'être, it is evident that it is not only possible but also necessary to reconcile rational enquiry and politics, rational enquiry and history. Here, a positive provocation comes from Habermas, who as to the pre-political foundations of the democratic state of law defends an epistemological position that fits perfectly the need of the Entmythisierung, of demythologizing. Demythologizing and willingness to learn: two rational attitudes but also two essential forms of resistance to the epistemological closure and to the dogmatism of the doxa.

In questo contributo la questione epistemologica assume la sua centralità. Se si supera il divieto di interrogare la natura sulla sua più profonda ragion d’essere, si intuisce come sia non solo possibile ma anche opportuno conciliare ricerca razionale e politica, ricerca razionale e storia. Qui una provocazione positiva giunge da Habermas, che riguardo ai fondamenti prepolitici dello stato democratico di diritto difende una posizione epistemologica che si accorda perfettamente con la necessità dell’Entmythisierung, della demitizzazione. Demitizzazione e disponibilità ad imparare: due atteggiamenti mentali razionali ma anche due forme irrinunciabili della resistenza alla chiusura epistemologica e al dogmatismo della doxa.

Natura e storia tra mito e razionalità.

NEGRO MATTEO
2007-01-01

Abstract

In this paper the epistemological question assumes its centrality. If you overtake the prohibition of interrogating nature on its deepest raison d'être, it is evident that it is not only possible but also necessary to reconcile rational enquiry and politics, rational enquiry and history. Here, a positive provocation comes from Habermas, who as to the pre-political foundations of the democratic state of law defends an epistemological position that fits perfectly the need of the Entmythisierung, of demythologizing. Demythologizing and willingness to learn: two rational attitudes but also two essential forms of resistance to the epistemological closure and to the dogmatism of the doxa.
2007
978-88-220-5371-8
In questo contributo la questione epistemologica assume la sua centralità. Se si supera il divieto di interrogare la natura sulla sua più profonda ragion d’essere, si intuisce come sia non solo possibile ma anche opportuno conciliare ricerca razionale e politica, ricerca razionale e storia. Qui una provocazione positiva giunge da Habermas, che riguardo ai fondamenti prepolitici dello stato democratico di diritto difende una posizione epistemologica che si accorda perfettamente con la necessità dell’Entmythisierung, della demitizzazione. Demitizzazione e disponibilità ad imparare: due atteggiamenti mentali razionali ma anche due forme irrinunciabili della resistenza alla chiusura epistemologica e al dogmatismo della doxa.
Natura; Storia; Razionalità; Mito; Nature; History; Rationality; Myth
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