The habit-based memory is the form of the body. “Habitus”, that is, unity of the possibilities expressed by the bodily subject in action. Unity is not therefore given by an external time, by the time of the independent and neutral observation, by the disembodied time of the laboratory. On the contrary, action is incarnate and embodied, and it does not simply correspond to the execution of a performative rule. The subject with the thickness of her/his habits, memories, "virtues" and dispositions, is the rule of action.
L’abitudine che fonda la memoria è la forma stessa del corpo. Habitus, cioè unità delle possibilità stesse espresse dall’io corporeo nelle azioni compiute e tentate. L’unità non è pertanto data da un tempo esterno, dal tempo dell’osservazione neutrale e indipendente, dal tempo disincarnato del laboratorio. Al contrario, l’azione è incarnata (embodied) e non corriponde alla semplice esecuzione di una regola performativa: il soggetto con lo spessore della sua memoria-abitudine e le sue “virtù”, le sue disposizioni, è la regola dell’azione.
Corporeità, memoria e azione
NEGRO MATTEO
2009-01-01
Abstract
The habit-based memory is the form of the body. “Habitus”, that is, unity of the possibilities expressed by the bodily subject in action. Unity is not therefore given by an external time, by the time of the independent and neutral observation, by the disembodied time of the laboratory. On the contrary, action is incarnate and embodied, and it does not simply correspond to the execution of a performative rule. The subject with the thickness of her/his habits, memories, "virtues" and dispositions, is the rule of action.File | Dimensione | Formato | |
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