Focusing on the relationship between image and word, different types of interactions emerge: of synthesis, symbolization, exclusion, etc.. In the particular case of text and image-relation in the first edition of Albert Ehrenstein’s Tubutsch (1911), accompanied by engravings of Oskar Kokoschka, I curry out a survey about the ways in which the artist has provided a graphic transposition od Tubutsch's inner world, both in terms of existential problems of the isolated and alienated inhabitant of the modern city, both in terms of specific issues related to the Jewish identity of the author.

Nell’ambito del rapporto fra immagine e parola si indagano le diverse tipologie di sintesi, simbolizzazione, esclusione, etc. riscontrabili nel rapporto fra testo e immagine nella prima edizione del Tubutsch di Albert Ehrenstein (1911), corredato da incisioni di Oskar Kokoschka: dall’indagine effettuata si evincono le modalità con cui il pittore ha fornito una scrittura grafica del mondo interiore di Tubutsch, sia sul fronte della problematica esistenziale dell’individuo isolato e alienato della città moderna, sia sul piano delle specifiche problematiche identitarie legate al mondo ebraico-slavo di appartenenza dell’autore.

Das zersplitterte Ich: «Tubutsch» und der Verlust der Welt

PULVIRENTI, Grazia
2008

Abstract

Nell’ambito del rapporto fra immagine e parola si indagano le diverse tipologie di sintesi, simbolizzazione, esclusione, etc. riscontrabili nel rapporto fra testo e immagine nella prima edizione del Tubutsch di Albert Ehrenstein (1911), corredato da incisioni di Oskar Kokoschka: dall’indagine effettuata si evincono le modalità con cui il pittore ha fornito una scrittura grafica del mondo interiore di Tubutsch, sia sul fronte della problematica esistenziale dell’individuo isolato e alienato della città moderna, sia sul piano delle specifiche problematiche identitarie legate al mondo ebraico-slavo di appartenenza dell’autore.
9783039107940
Focusing on the relationship between image and word, different types of interactions emerge: of synthesis, symbolization, exclusion, etc.. In the particular case of text and image-relation in the first edition of Albert Ehrenstein’s Tubutsch (1911), accompanied by engravings of Oskar Kokoschka, I curry out a survey about the ways in which the artist has provided a graphic transposition od Tubutsch's inner world, both in terms of existential problems of the isolated and alienated inhabitant of the modern city, both in terms of specific issues related to the Jewish identity of the author.
Mitteleuropa, Ehrenstein, intermedialità, Kokoschka; Austrian culture, Ehrenstein, intermedialità, Kokoschka
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/20.500.11769/82643
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