The point of synthesis of the entire analysis so far supported is the re-evaluation of the concept of person as a human life. Biological life and personality cannot be separated: they form an objective whole. What Descartes had separated has to be recomposed in some way, certainly not dreaming of forms of re-enchantment, that could not be re-established, thanks, above all, to the splendid development of natural sciences. From Descartes on, the person is detached from his own life and corporality, to be identified with the properties of consciousness. The ultimate meaning of the reflections of Agazzi is rather that all the acts of the person are human acts and expressions of a real personality.

Il punto di sintesi dell’intera analisi sin qui sostenuta è la rivalutazione del concetto di persona come vita umana. Vita biologica e personalità non possono essere disgiunte: esse costituiscono un tutt’uno oggettivo. Ciò che Cartesio aveva separato va in qualche modo ricomposto, certamente non vagheggiando forme di re-incantamento del mondo, che non avrebbero ragione di essere rispristinate, grazie allo splendido sviluppo delle scienze naturali. Da Cartesio in poi la persona viene estrapolata da se stessa, dalla sua stessa vita, per essere identificata con le proprietà della coscienza. Il senso ultimo delle riflessioni di Agazzi è invece che gli atti della persona sono atti umani e sono espressioni di una personalità reale.

L’uomo e la sua natura

NEGRO MATTEO
2007-01-01

Abstract

The point of synthesis of the entire analysis so far supported is the re-evaluation of the concept of person as a human life. Biological life and personality cannot be separated: they form an objective whole. What Descartes had separated has to be recomposed in some way, certainly not dreaming of forms of re-enchantment, that could not be re-established, thanks, above all, to the splendid development of natural sciences. From Descartes on, the person is detached from his own life and corporality, to be identified with the properties of consciousness. The ultimate meaning of the reflections of Agazzi is rather that all the acts of the person are human acts and expressions of a real personality.
2007
Il punto di sintesi dell’intera analisi sin qui sostenuta è la rivalutazione del concetto di persona come vita umana. Vita biologica e personalità non possono essere disgiunte: esse costituiscono un tutt’uno oggettivo. Ciò che Cartesio aveva separato va in qualche modo ricomposto, certamente non vagheggiando forme di re-incantamento del mondo, che non avrebbero ragione di essere rispristinate, grazie allo splendido sviluppo delle scienze naturali. Da Cartesio in poi la persona viene estrapolata da se stessa, dalla sua stessa vita, per essere identificata con le proprietà della coscienza. Il senso ultimo delle riflessioni di Agazzi è invece che gli atti della persona sono atti umani e sono espressioni di una personalità reale.
Natura umana; Antropologia; Artificiale; Human Nature; Anthropology; Artificial
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/83527
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