Some clarifications on various topics about the naval transport of stone. New evidence suggest a widespread use of ditches for the transport of the stone, and bollards for pulling and mooring, and capstans in the quarries. A new Egyptian inscription tells that the obelisks of Hatshepsut were both carried jointly on a single ship. Greek epigraphic accounting records, hitherto little exploited, contains clues on use of specific ships for the transport of stone; we reject, instead, the imaginary "double hull" ships, originated from misreading of a Pliny's passage. Lastly, we raise an hypothesis, according to another Pliny's passage, of an Augustan testing of a direct course for the transport of obelisks and heavy architectural elements from Egyptian quarries to Rome.
Puntualizzazioni su alcuni aspetti del trasporto navale della pietra. Nuovi dati suggeriscono un uso diffuso dei canali per il trasporto della pietra, e di bitte per trazione e ormeggio e macchine nelle latomie. Una nuova iscrizione egizia precisa che gli obelischi di Hatshepsut furono trasportati simultaneamente su una sola nave. Epigrafia contabile greca, sinora poco valorizzata, indica l'uso di navi specifiche per il trasporto di pietra; si respingono, invece, le immaginarie navi "a doppio scafo", scaturite da una lettura erronea di Plinio. Si propone, in base ad un altro passo di Plinio, un'ipotesi di sperimentazione augustea di una rotta diretta per il trasporto di obelischi e grandi elementi architettonici dalla cave egizie a Roma.
Note sul trasporto della pietra: navi lithagogoi, navi amphiprymnoi e la rotta degli obelischi
FELICI, Enrico
2016-01-01
Abstract
Some clarifications on various topics about the naval transport of stone. New evidence suggest a widespread use of ditches for the transport of the stone, and bollards for pulling and mooring, and capstans in the quarries. A new Egyptian inscription tells that the obelisks of Hatshepsut were both carried jointly on a single ship. Greek epigraphic accounting records, hitherto little exploited, contains clues on use of specific ships for the transport of stone; we reject, instead, the imaginary "double hull" ships, originated from misreading of a Pliny's passage. Lastly, we raise an hypothesis, according to another Pliny's passage, of an Augustan testing of a direct course for the transport of obelisks and heavy architectural elements from Egyptian quarries to Rome.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.