Following the Greek model, the western man has based his identity on a series of oppositions (to what is foreigner, barbarian, hybrid, monstrous and feminine) and the Amazons’ myth rises as a perfect synthesis. The paper traces back the transformations of the image of Amazons from Latin epic to the political rhetoric of French Third Republic, showing the different strategies enacted to decrease and domesticate the Amazons’ threat: similarly to how the virgin warrior Camilla fits the stereotype of the woman-mother who worries more about the destiny of the species than hers, Jean of Arc’s armour loses every potential threatening force once the witch is sanctified by the same Church and Monarchy that brunt her.

In continuità con il modello greco, l’uomo occidentale ha edificato la propria identità su una serie di contrapposizioni (a ciò che è straniero, barbaro, ibrido, mostruoso e femminile) delle quali il mito delle Amazzoni si offre come sintesi perfetta. Lo studio ripercorre le trasformazioni della figura dell’Amazzone dall’epica latina alla retorica politica della Terza Repubblica francese, mostrando le diverse strategie messe in opera per depotenziare e addomesticare la minaccia amazzonica: come la vergine guerriera Camilla precipita nello stereotipo della donna-madre preoccupata più del destino della specie che del proprio, così l’armatura di Giovanna d’Arco perde ogni potenziale di minaccia una volta che la strega è fatta santa da quella stessa Chiesa e Monarchia che l’avevano arsa sul rogo.

Addomesticare l'alterità. Dalle Amazzoni a Jeanne d'Arc

SIPALA, Carminella
2015-01-01

Abstract

Following the Greek model, the western man has based his identity on a series of oppositions (to what is foreigner, barbarian, hybrid, monstrous and feminine) and the Amazons’ myth rises as a perfect synthesis. The paper traces back the transformations of the image of Amazons from Latin epic to the political rhetoric of French Third Republic, showing the different strategies enacted to decrease and domesticate the Amazons’ threat: similarly to how the virgin warrior Camilla fits the stereotype of the woman-mother who worries more about the destiny of the species than hers, Jean of Arc’s armour loses every potential threatening force once the witch is sanctified by the same Church and Monarchy that brunt her.
2015
In continuità con il modello greco, l’uomo occidentale ha edificato la propria identità su una serie di contrapposizioni (a ciò che è straniero, barbaro, ibrido, mostruoso e femminile) delle quali il mito delle Amazzoni si offre come sintesi perfetta. Lo studio ripercorre le trasformazioni della figura dell’Amazzone dall’epica latina alla retorica politica della Terza Repubblica francese, mostrando le diverse strategie messe in opera per depotenziare e addomesticare la minaccia amazzonica: come la vergine guerriera Camilla precipita nello stereotipo della donna-madre preoccupata più del destino della specie che del proprio, così l’armatura di Giovanna d’Arco perde ogni potenziale di minaccia una volta che la strega è fatta santa da quella stessa Chiesa e Monarchia che l’avevano arsa sul rogo.
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