This study intends to explain Brancati’s reading of Verga’s works. We don’t define it as a critical investigation, but as a reservoir of themes and stylistic prompts, and as a fulcrum of Brancati’s discourse about his Sicilianity. We will distinguish two moments of the approach to Verga: one of admiration towards a distant master; one of proximity of the horizon also because of the common condition of the exil.
Questo studio intende presentare la lettura delle opere di Verga da parte di Vitaliano Brancati. Essa non si definisce come un’indagine critica, quanto piuttosto come un serbatoio di temi e sollecitazioni stilistiche, e soprattutto come un perno del discorso di Brancati intorno alla sua sicilianità. Si distingueranno due momenti dell’accostamento a Verga: quello dell’ammirazione verso un maestro distante; quello successivo della prossimità dell’orizzonte anche a causa la comune condizione del dispatrio.
Il silenzio del maestro. Verga e Brancati
Massimo Schilirò
2018-01-01
Abstract
This study intends to explain Brancati’s reading of Verga’s works. We don’t define it as a critical investigation, but as a reservoir of themes and stylistic prompts, and as a fulcrum of Brancati’s discourse about his Sicilianity. We will distinguish two moments of the approach to Verga: one of admiration towards a distant master; one of proximity of the horizon also because of the common condition of the exil.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.