In the light of the work carried out by the working tables of the "States General on the Enforcement of Criminal Penalties" (March-December 2015), whose aim is to reform the Italian prison system, this paper contests the choice of the Italian Ministry of Justice to ignore the scientific and technical resources of experts in Educational Science. Leaders in pedagogy and educators are totally absent, neither involved nor consulted, regarding the alleged will of the Italian government to make sweeping reforms of the current prison system in the wake of the European Court of Human Rights' call for a fair and dignified use of imprisonment. Forty years on from the last Italian prison reforms, The Court of Strasbourg requires the organisation of a system that gives voice to the weak, the marginalised, and those condemned to social exclusion, dovetailing with the need for education, culture, knowledge, the protection of human rights, and a guarantee of progressive emancipation and humanisation. This contribution argues that through space and time, these tasks and functions universally belong to education in its most complex forms of intervention.

Alla luce del lavoro svolto dai tavoli degli “Stati generali dell’esecuzione penale” (marzo-dicembre 2015), finalizzato alla riforma del sistema delle carceri in Italia, si contesta la scelta del Ministro italiano della Giustizia di aver del tutto ignorato, per l’individuazione delle risorse scientifiche e tecniche, gli specialisti della scienza dell’educazione. Pedagogisti accademici e professionisti sono assenti, infatti, non coinvolti, né consultati, a fronte di una dichiarata volontà del Governo italiano di affrontare, a seguito del richiamo della Corte di Strasburgo ad un corretto uso del carcere, una totale revisione del sistema carcerario, a quarant’anni dalla precedente, per dar voce ai deboli, agli emarginati, ai condannati all’esclusione sociale, e corrispondervi nei bisogni di formazione, di cultura, di conoscenza, a tutela dei diritti umani e a garanzia di progressiva emancipazione/umanizzazione. Compiti e funzioni che appartengono, per spazi e tempi universali, all’educazione, nelle sue più complesse forme di intervento.

“Stati Generali dell’esecuzione penale”: fuori le competenze pedagogiche e le professionalità educative “States General on the Enforcement of Criminal Penalties”: pedagogical skills and educational professionalism are outside

CRISCENTI, Antonia Marina Carla
2016-01-01

Abstract

In the light of the work carried out by the working tables of the "States General on the Enforcement of Criminal Penalties" (March-December 2015), whose aim is to reform the Italian prison system, this paper contests the choice of the Italian Ministry of Justice to ignore the scientific and technical resources of experts in Educational Science. Leaders in pedagogy and educators are totally absent, neither involved nor consulted, regarding the alleged will of the Italian government to make sweeping reforms of the current prison system in the wake of the European Court of Human Rights' call for a fair and dignified use of imprisonment. Forty years on from the last Italian prison reforms, The Court of Strasbourg requires the organisation of a system that gives voice to the weak, the marginalised, and those condemned to social exclusion, dovetailing with the need for education, culture, knowledge, the protection of human rights, and a guarantee of progressive emancipation and humanisation. This contribution argues that through space and time, these tasks and functions universally belong to education in its most complex forms of intervention.
2016
Alla luce del lavoro svolto dai tavoli degli “Stati generali dell’esecuzione penale” (marzo-dicembre 2015), finalizzato alla riforma del sistema delle carceri in Italia, si contesta la scelta del Ministro italiano della Giustizia di aver del tutto ignorato, per l’individuazione delle risorse scientifiche e tecniche, gli specialisti della scienza dell’educazione. Pedagogisti accademici e professionisti sono assenti, infatti, non coinvolti, né consultati, a fronte di una dichiarata volontà del Governo italiano di affrontare, a seguito del richiamo della Corte di Strasburgo ad un corretto uso del carcere, una totale revisione del sistema carcerario, a quarant’anni dalla precedente, per dar voce ai deboli, agli emarginati, ai condannati all’esclusione sociale, e corrispondervi nei bisogni di formazione, di cultura, di conoscenza, a tutela dei diritti umani e a garanzia di progressiva emancipazione/umanizzazione. Compiti e funzioni che appartengono, per spazi e tempi universali, all’educazione, nelle sue più complesse forme di intervento.
formazione; carcere; legislazione
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/38027
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact