The paper investigates the Performance Plan’s (PP) ability to activate the definition and development of resources and skills in the context of local governments, examining the possibility that it supports, on the one hand, their recognition and, on the other, the activation of paths that “institutionalize” this practice through the acquisition and consolidation of certain related procedures. To this end, the paper proposes a theoretical framework that interprets the process of PP introduction and consolidation through the lenses of the Resource Based View and the institutional perspective. Then, an interpretive case study is developed. The results show, respectively, the PP’s ability to identify the critical resources of the investigated Municipality and the degree of PP “institutionalization” that allows the extension of the resources from the individual to the organizational level.
Il paper investiga sulla capacità del Piano degli obiettivi (PDO) di attivare processi di definizione e sviluppo delle risorse e competenze nel contesto degli enti locali, esaminando la possibilità che esso si traduca da un lato nella ricognizione delle medesime e dall’altro nell’attivazione di percorsi che “istituzionalizzano” tale pratica attraverso l’acquisizione ed il consolidamento delle relative determinate procedure. Il presente lavoro, dopo aver proposto un inquadramento teorico che consente di interpretare il processo di introduzione e consolidamento del PDO attraverso la Resource Based View e la prospettiva istituzionale, elabora un caso studio interpretativo. Sulla base delle prospettive teoriche delineate, i risultati dell’indagine mostrano rispettivamente l’attitudine del PDO a rilevare le risorse critiche del Comune investigato ed il grado di istituzionalizzazione del PDO che consente l’estensione delle risorse dal livello individuale a quello organizzativo.
L’adozione del Piano degli obiettivi nei percorsi di innovazione manageriale delle aziende pubbliche territoriali: prospettive teoriche ed evidenze empiriche
LEOTTA, ANTONIO;CARDILLO, ELEONORA
2013-01-01
Abstract
The paper investigates the Performance Plan’s (PP) ability to activate the definition and development of resources and skills in the context of local governments, examining the possibility that it supports, on the one hand, their recognition and, on the other, the activation of paths that “institutionalize” this practice through the acquisition and consolidation of certain related procedures. To this end, the paper proposes a theoretical framework that interprets the process of PP introduction and consolidation through the lenses of the Resource Based View and the institutional perspective. Then, an interpretive case study is developed. The results show, respectively, the PP’s ability to identify the critical resources of the investigated Municipality and the degree of PP “institutionalization” that allows the extension of the resources from the individual to the organizational level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Leotta Cardillo Az Pubb 2 13.pdf
solo gestori archivio
Licenza:
Non specificato
Dimensione
236.51 kB
Formato
Adobe PDF
|
236.51 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.