In this contribution the author focuses attention on the professionalism and training of the teacher, which clashes, today more than ever with the complexity and problematic nature of the events that occur in the governance of autonomous schools; with the daily problems related to the management of human relations between colleagues; with the complex relationship of families and pupils that requires greater efforts for social and generational changes that are very often difficult to manage due to a lack of mediation, of interpersonal communication; with the distrust of institutions and local actors that sometimes seems insurmountable to overcome in order to co-construct significant networks, in order to achieve common social and educational goals. It is a matter of investing in education, focusing attention on the teaching body, with regard to their formative quality and educational capacity of the young generations, which today are disoriented and without certain reference points.
In questo contributo l’Autrice, focalizza l’attenzione sulla professionalità e formazione del docente, che si scontra, oggi più che mai con la complessità e problematicità degli eventi che si presentano nell’ambito della governance delle scuole autonome; con le problematicità quotidiane legate alla gestione delle relazioni umane tra colleghi; con la relazione complessa delle famiglie, degli alunni che richiede sforzi maggiori per i cambiamenti sociali e generazionali che molto spesso sono difficili da gestire per una carenza di mediazione, di comunicazione interpersonale; con la diffidenza delle istituzioni e degli attori del territorio che alcune volte appare insormontabile da superare per poter co-costruire reti significative, al fine di raggiungere obiettivi sociali ed educativi comuni. Si tratta di investire sull’educazione, puntando l’attenzione sul corpo docente, in ordine alla loro qualità formativa e capacità educativa delle giovani generazioni, che oggi sono disorientati e senza punti di riferimento certi.
Quale profilo culturale del docente in Italia tra azione didattica e qualità della formazione?
Paolina Mulè
2019-01-01
Abstract
In this contribution the author focuses attention on the professionalism and training of the teacher, which clashes, today more than ever with the complexity and problematic nature of the events that occur in the governance of autonomous schools; with the daily problems related to the management of human relations between colleagues; with the complex relationship of families and pupils that requires greater efforts for social and generational changes that are very often difficult to manage due to a lack of mediation, of interpersonal communication; with the distrust of institutions and local actors that sometimes seems insurmountable to overcome in order to co-construct significant networks, in order to achieve common social and educational goals. It is a matter of investing in education, focusing attention on the teaching body, with regard to their formative quality and educational capacity of the young generations, which today are disoriented and without certain reference points.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Atti Covegno Matera.pdf
accesso aperto
Descrizione: Copertina della curatela
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
739.33 kB
Formato
Adobe PDF
|
739.33 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Libro+Mulè,+De+Luca+e+Notti_compressed (1).pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
5.25 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.25 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.