This paper aims to reintroduce the guidelines and courses of action promoted by Centro Studi “Paolo e Rita Borsellino”, now in its tenth year, in the field of citizenship education. Following the path set out by magistrate Borsellino, there has been a constant commitment over the years to develop educational guidelines for new generations that are designed to encourage projects that foster social cohesion, freedom and self-determination for those who actively participate in any democracy. Centro Studi’s desire to contribute to citizens’ development, a greater awareness of the constitution and the promotion of democratic values has resulted in its involvement in trialling educational practices. This activity focuses on participation, inclusion and the tackling of educational poverty regarding, more specifically, the active school and popular education experience inspired by the values of democratic legality, antimafia and associations. Safeguarding memory, which is all the more important if understood in its ‘operating’ dimension, thus becomes a primary means of educating to increase the spread of a culture of active citizenship and democratic cohesion.

Per una cultura della cittadinanza attiva democratica, tra memoria operante e antimafia sociale. Il Contributo del Centro Studi Ricerche e Documentazione “Paolo e Rita Borsellino”

Tomarchio M.
;
2021-01-01

Abstract

This paper aims to reintroduce the guidelines and courses of action promoted by Centro Studi “Paolo e Rita Borsellino”, now in its tenth year, in the field of citizenship education. Following the path set out by magistrate Borsellino, there has been a constant commitment over the years to develop educational guidelines for new generations that are designed to encourage projects that foster social cohesion, freedom and self-determination for those who actively participate in any democracy. Centro Studi’s desire to contribute to citizens’ development, a greater awareness of the constitution and the promotion of democratic values has resulted in its involvement in trialling educational practices. This activity focuses on participation, inclusion and the tackling of educational poverty regarding, more specifically, the active school and popular education experience inspired by the values of democratic legality, antimafia and associations. Safeguarding memory, which is all the more important if understood in its ‘operating’ dimension, thus becomes a primary means of educating to increase the spread of a culture of active citizenship and democratic cohesion.
2021
Il contributo intende restituire, nel decennale dalla sua fondazione, le linee di indirizzo e di intervento promosse dal Centro studi “Paolo e Rita Borsellino” sul terreno dell’educazione alla cittadinanza. Nel solco tracciato dal magistrato Borsellino, costante è stato negli anni l’impegno nell’indicare condizioni formatrici per le nuove generazioni atte a nutrire progetti di vita ispirati alla coesione, alla libertà, all’autodeterminazione dei soggetti all’interno di ogni, realmente partecipata, democrazia. Nel desiderio di contribuire alla formazione del cittadino, alla conoscenza della Costituzione, alla promozione dei valori della democrazia, il Centro Studi è impegnato nella sperimentazione di interventi formativi finalizzati alla partecipazione, all’inclusione e al contrasto delle povertà educative, con particolare riferimento ad esperienze di scuola attiva e di educazione popolare ispirate ai valori della legalità democratica, dell’antimafia sociale, dell’associazionismo. La custodia della memoria, ancor più se intesa nella sua dimensione “operante”, diviene così principale dispositivo formativo in vista della diffusione di una cultura della cittadinanza attiva e della coesione democratica.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pedagogia Oggi Tomarchio,+La+Rosa.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Dimensione 547.79 kB
Formato Adobe PDF
547.79 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/517669
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact