The name of Medea and the tragic events that mythology associates to this character attract implacably authors of the 19th and 20th century. On the tragic scene, but also in the vaudeville, in the bourgeois drama and in other non-theatrical genres, horror is relentlessly renewed. A reflection on the rea- sons behind this constant interest is necessary, as well as a consideration of the forms taken by rewriting during these two centuries. e quest of a possi- ble «originalité dans l’imitation» becomes investigation into the representa- tion of female criminality and of femininity as a crime.

Il nome di Medea e le tragiche vicende che la mitologia associa a questo personaggio attirano inesorabilmente gli autori del XIX secolo e poi del XX secolo: sulla scena tragica, ma anche nel vaudeville, nel dramma borghese e in altri generi non teatrali, l’orrore implacabilmente si rinnova. Si impone dun- que una riflessione sulle ragioni di tale costante interesse e insieme sulle for- me delle riscritture che questi due secoli hanno prodotto. La ricerca di una possibile «originalité dans l’imitation» diventa così indagine sulla costruzione dell’immagine della criminalità femminile e della femminilità come crimine.

Medea barbara e crudele in guerra con il mito

Carminella Sipala
Primo
2021-01-01

Abstract

The name of Medea and the tragic events that mythology associates to this character attract implacably authors of the 19th and 20th century. On the tragic scene, but also in the vaudeville, in the bourgeois drama and in other non-theatrical genres, horror is relentlessly renewed. A reflection on the rea- sons behind this constant interest is necessary, as well as a consideration of the forms taken by rewriting during these two centuries. e quest of a possi- ble «originalité dans l’imitation» becomes investigation into the representa- tion of female criminality and of femininity as a crime.
2021
Il nome di Medea e le tragiche vicende che la mitologia associa a questo personaggio attirano inesorabilmente gli autori del XIX secolo e poi del XX secolo: sulla scena tragica, ma anche nel vaudeville, nel dramma borghese e in altri generi non teatrali, l’orrore implacabilmente si rinnova. Si impone dun- que una riflessione sulle ragioni di tale costante interesse e insieme sulle for- me delle riscritture che questi due secoli hanno prodotto. La ricerca di una possibile «originalité dans l’imitation» diventa così indagine sulla costruzione dell’immagine della criminalità femminile e della femminilità come crimine.
Le nom de Médée et les vicissitudes tragiques que la mythologie associe à ce personnage attirent d’une façon irrésistible les auteurs du XIXe au XXe siè- cle: sur la scène tragique, mais aussi dans le vaudeville, dans le drame bour- geois et dans d’autres genres littéraires non théâtraux, l’horreur se renouvelle sans relâche. Il faut donc réfléchir sur les motivations de cet intérêt constant et aussi sur le formes des réécritures produites tout au cours de ces deux siè- cles. La recherche de la possibilité d’une «originalité dans l’imitation» devient ainsi une enquête sur la construction d’une image de la criminalité féminine et de la féminité comme crime.
Rewritings, Catulle Mendes, Ernest Legouvé, Cogniard, Grangé, Bourdois, Henri-René Lenormand, Gilbert Lély, infanticide, patricide.
Riscritture, Catulle Mendes, Ernest Legouvé, Cogniard, Grangé, Bourdois, Henri-René Lenormand, Gilbert Lély, infanticidio, patricidio.
Réécritures, Catulle Mendes, Ernest Legouvé, Cogniard, Grangé, Bourdois, Henri-René Lenormand, Gilbert Lély, infanticide, parricide.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.11769/520540
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