Within the broader link between narrative and formativity, the text of a book aims at unveiling hidden meanings, attuning emotions and accessing human reality. The illustrated books, thanks to the particular language of the iconic narration, are configured as a space for formative encounters that allow a relationship with oneself and with otherness. In this context, there is also a need to promote educational practices that can give voice to the non-rational dimensions of subjects in training. On these premises, the findings of a research project will be presented with the aim of exploring the emotional dynamics and relational forms that are stimulated by reading illustrated books. This is to provide spaces for self-exploration, paths of personal meaning and contact with one’s personal and group history
Nel quadro del più ampio legame tra libro e educazione si edifica quel traliccio esistenziale, sotteso alla trama narrativa, teso a sollecitare moti emotivi e intraprendere nuove piste conoscitive della realtà umana. In special modo, l’albo illustrato, grazie al peculiare linguaggio della narrazione iconica, si configura quale spazio di incontro potenzialmente formativo che immette nella relazione con se stessi e con l’alterità. In tale direzione insiste, inoltre, l’esigenza di orientare prassi educative capaci di dare voce e cittadinanza alle dimensioni non razionali e ai vissuti esperienziali dei soggetti in formazione. In questo articolo, si presenteranno gli esiti di un’azione progettuale e di sperimentazione finalizzata alla progettazione di specifici percorsi educativi e narrativi aventi come finalità l’esplorazione delle dinamiche emotive e delle forme relazionali sollecitate dalla lettura degli albi illustrati al fine di poter fornire spazi di esplorazione del sé e di contatto con la propria storia personale e di gruppo
Raccontare per Raccontarsi. Un percorso narrativo e autobiografico
	
	
	
		
		
		
		
		
	
	
	
	
	
	
	
	
		
		
		
		
		
			
			
			
		
		
		
		
			
			
				
				
					
					
					
					
						
							
						
						
					
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
				
			
			
		
		
		
		
	
GIAMBATTISTA BUFALINO
			2020-01-01
Abstract
Within the broader link between narrative and formativity, the text of a book aims at unveiling hidden meanings, attuning emotions and accessing human reality. The illustrated books, thanks to the particular language of the iconic narration, are configured as a space for formative encounters that allow a relationship with oneself and with otherness. In this context, there is also a need to promote educational practices that can give voice to the non-rational dimensions of subjects in training. On these premises, the findings of a research project will be presented with the aim of exploring the emotional dynamics and relational forms that are stimulated by reading illustrated books. This is to provide spaces for self-exploration, paths of personal meaning and contact with one’s personal and group history| File | Dimensione | Formato | |
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